Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:12:12Z
dc.date.available2013-03-12T13:12:12Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-25en_US
dc.identifier.citationLilleng, Trude. Ingen kan få til alt, men alle kan få til noe. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32131
dc.description.abstractBakgrunn og problemstillinger Undersøkelser tyder på at ros gir flere mestringsopplevelser hos barn med lese- og skrivevansker (Andreassen 2006). Det viser seg også at mestring gir økt selvtillit, selvbilde og selvoppfatning hos elever i skolen (Skaalvik og Skaalvik 2005). Utgangspunktet for oppgaven ble da å se om positivt fokus og positive tilbakemeldinger fra lærer til elever er med på å påvirke elever med dysleksi sin opplevelse av mestring og de forventninger elevene har til å lære i skolen. Det er elevenes perspektiv som står sentralt i oppgaven. Elevenes ideer og refleksjoner er utgangspunktet for det datamaterialet som samles inn og bearbeides. Problemstillinger 1. Hvordan opplever elever med dysleksi at lærerens veiledning er av betydning for egen mestring? 2. Hvilke ideer har elevene om hva som er viktige bidrag fra lærer for å fremme tro på egen mestring? Den første problemstillingen handler om elevenes opplevelse av relasjonen til lærerne og hvilken betydning den relasjonen har for elevenes mestring. Bandura (1986) bruker begrepet ”self-efficacy” om menneskets forventninger om mestring. Den andre problemstillingen dreier seg om kunnskap som elevene selv har om hvilken veiledning de trenger for at de skal få tro på egen mestring. I tillegg er det viktig å se på hvilke erfaringer elevene har med å få bekreftet sine styrker i skolesituasjonen og hvilke refleksjoner de har i forhold til det. Metode Intensjonen har vært å få økt innsikt i skolehverdagen til elever med dysleksi på mellomtrinnet. Jeg ønsket å få kunnskap om og innsikt i deres tanker og synspunkter om egen mestring og hvilke forventninger de har til dette. Med dette utgangspunktet var det naturlig å velge en kvalitativ tilnærmingsmetode som gir tilgang til elevenes opplevelser og tanker. Det ble brukt intervju som metode for å samle inn de nødvendige data. Undersøkelsen faller innenfor en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. Det ble brukt det Kvale (2002) kaller halvstrukturert intervju for å samle inn data fra 6 informanter. De transkriberte intervjuene ble utgangspunkt for analysen. Intervjuene ble analyser ved hjelp av Kvale (2006) sine tre nivåer for fortolkning som er selvforståelse, kritiske forståelse basert på sunn fornuft og teoretisk fortolkning. I tillegg ble dette sett i sammenheng med det Dalen (2004) kaller ”experience near”, ”experience distant” og teorier. Grunnlaget for konklusjoner ble elevenes oppfatninger og perspektiver slik de kom frem i intervjuene. Konklusjoner og resultater Når det gjelder den første problemstillingen, viser resultatene fra undersøkelsen at lærerens veiledning er av betydning for elevenes forventninger til egen mestring. Elevene gir uttrykk for at de tar til seg tilbakemeldinger og lar seg påvirke av dette. I tillegg gjenspeiler resultatene at mestringserfaringer er avgjørende for at elevene forventer om de skal mestre en oppgave eller ikke. Den andre problemstillingen setter søkelyset på om elevene selv har noen ideer om hva som er viktige bidrag fra læreren. Elevene gav uttrykk for at det var viktig at læreren tok seg god tid til å forklare og å bruke enkle ord. De sier at positive tilbakemeldinger fremmer motivasjon og troen på å mestre sitasjoner med vanskelige krav. De ønsker også støtte i flere fag enn de har tilbud om i dag.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleIngen kan få til alt, men alle kan få til noe : en intervjuundersøkelse om forventninger til mestring i skolen blant elever med dysleksien_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-13en_US
dc.creator.authorLilleng, Trudeen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Lilleng, Trude&rft.title=Ingen kan få til alt, men alle kan få til noe&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22284en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92190en_US
dc.contributor.supervisorSven Nilsenen_US
dc.identifier.bibsys09292249xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32131/1/MASTEROPPGAVENx2009.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata