Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:59Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:59Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-22en_US
dc.identifier.citationHeier, Mona Bulling. Fonologisk minne og grammatisk forståelse. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32115
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling Oppgaven er skrevet i tilknytning til deltagelse i et større prosjekt hvor formål har vært å standardisere og validere en ny språkscreeningstest; Språk 5-6. Dette prosjektet er i regi av Universitetet i Oslo, Institutt for spesialpedagogikk og Bredtvet Kompetansesenter. Spørsmål som ønskes besvart gjennom testen, er om barnets språklige ferdigheter er adekvate for hans/hennes alder, eller om barnet bør utredes mer inngående med tanke på eventuelle språkvansker (Ottem & Frost, 2005). Studier av barn med spesifikke språkvansker viser at mange, uavhengig av hvilket språk de snakker, har problemer med å oppfatte meningsforskjeller i språket som kommer til uttrykk ved hjelp av syntaks og/eller morfologi (Bishop, 1997; Leonard, 2000; Rice, Warren, & Betz, 2005). For å kunne vite hva som er avvikende språkutvikling, er det viktig å ha kunnskap om den normale språkutviklingen hos barn. På bakgrunn av dette har jeg i oppgaven ved hjelp av teori og tidligere forskning, forsøkt å gå nærmere inn på om det er noen sammenheng mellom fonologisk minne og grammatisk forståelse hos norske 5-åringer. Metode Problemstilling er belyst gjennom en kvantitativ metodisk tilnærming, ved hjelp av ikke-eksperimentelt design. Det vil si at jeg i undersøkelsen har vurdert tingenes tilstand slik de er på et gitt tidspunkt, uten manipulering av de uavhengige variablene (Kleven, 2002c). Utvalget består av 45 barn i alderen 5,0 til 5,11 år, bosatt i to ulike kommuner på Østlandet. Barna har ingen kjente språk- eller hørselsvansker, og de har norsk som morsmål. Instrumentene som er benyttet i egen undersøkelse er valgt ut fra testebatteriet som er benyttet i det nevnte hovedprosjektet. Jeg har benyttet meg av Test for the Reception Of Grammar (TROG-2) for å måle barnas grammatiske forståelse. Kapasiteten i det fonologiske minnet er målt ved hjelp av to delprøver i Språk 5-6; Setningsminne og Ordspenn. Analyse Alle resultater er lagt inn i statistikkprogrammet SPSS. Analysene i undersøkelsen er foretatt ved hjelp dette programmet. Det er benyttet reliabilitetstest, korrelasjonsanalyser og regresjonsanalyser. Resultater Resultatet av egen undersøkelse viser at det er en signifikant sammenheng mellom 5-åringers fonologiske minne og grammatiske forståelse, også etter at det er kontrollert for reseptivt vokabular. Resultatene viser at det er stor spredning i den grammatiske forståelsen hos 5-åringene. Noen mestrer komplekse grammatikalske konstruksjoner, mens andre kan ha problemer med forholdsvis enkle konstruksjoner. Stor spredning er det også i resultatene på de fonologiske minneprøvene, målt med to delprøver fra Språk 5-6; Setningsminne og Ordspenn. De som skårer lavest på Setningsminne kunne gjengi setninger med fire ord, mens de som skårer høyest på denne delprøven kan gjengi setninger med opptil tretten ord. På Ordspenn mestret barna som skåret høyest, å gjengi dobbelt så mange ord sammenlignet med de barna som skåret lavest på denne delprøven.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFonologisk minne og grammatisk forståelse : en kvantitativ empirisk studie av sammenhengen mellom fonologisk minne og grammatisk forståelse hos 5-åringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-09-10en_US
dc.creator.authorHeier, Mona Bullingen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Heier, Mona Bulling&rft.title=Fonologisk minne og grammatisk forståelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22251en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92117en_US
dc.contributor.supervisorErna Hornen_US
dc.identifier.bibsys093240732en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32115/1/MonaxB.xHeierxxMasteroppgavexixspesialpedagogikk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata