Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:31Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:31Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-21en_US
dc.identifier.citationHaugen, Jorunn Anita. Utvikling av fonembevissthet i førskolealder. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32112
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker mulige prediktorer i utviklingen av fonembevissthet hos norsktalende femåringer. Å lære å lese er en viktig milepæl i barns utvikling. Det er dokumentert en klar sammenheng mellom fonologisk bevissthet og senere leseferdigheter. Det finnes empirisk støtte for at fonembevissthet er nødvendig, men ikke tilstrekkelig i utviklingen av alfabetisk leseferdighet. Allikevel finnes det få studier som ser på sammenhengen mellom tidlig språkutvikling og utvikling av fonembevissthet. Det er derfor av stor interesse å finne ut hvilke språklige faktorer som understøtter/forklarer utviklingen av fonembevissthet. Med denne kunnskapen kan man i neste omgang finne tiltak som kan settes inn for å styrke barns fonembevissthet. Studiens problemstilling er som følger: I hvilken grad predikerer vokabular og rimbevissthet i fireårsalder variasjon i fonembevissthet i femårsalder? Problemstillingen er undersøkt empirisk. Datamaterialet er samlet av forskningsassistenter innenfor et større forskningsprosjekt: The Development of Typical and Delayed Language and Communication Skills in Children ledet av forskergruppen Child, Language and Learning ved Institutt for Spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. Materialet ble samlet inn fra en uselektert kohort bestående av 202 barn fra en kommune i Akershus fylke. Det er foretatt målinger av de samme barna på to ulike måletidspunkt, først da barna var fire år og et år senere da barna var fem år. Barna ble testet med tester av rimbevissthet, vokabular og nonverbal intelligens i fireårsalder, og tester av fonembevissthet og leseferdigheter i femårsalder. Data er analysert med deskriptiv og analytisk statistikk. Det er brukt reliabilitetstest, korrelasjonsanalyser, faktoranalyse og regresjonsanalyser. Resultatene viser at norsktalende femåringer er i ferd med å utvikle fonembevissthet. Barna har evne til å sammenligne fonem i begynnelsen av ord og de mestrer syntese (sammentrekning) av fonem. Barna mestrer i liten grad segmentering av fonem, der barnet skal ta bort første lyden i et ord og gjengi ordet som blir igjen. Enkelte barn ser ut til å mestre denne type oppgave. Det er signifikant sammenheng mellom variablene vokabular og rimbevissthet målt i fireårsalder og fonembevisst målt i femårsalder. Det er en sterkere signifikant sammenheng mellom rim – og fonembevissthet, enn mellom vokabular og fonembevissthet, slik disse variablene er målt i denne studien. Regresjonsanalyser viser at rimbevissthet målt i fireårsalder gir et unikt bidrag i forklaringen av variasjon i fonembevissthet i femårsalder på 11,9 %, etter at det er kontrollert for nonverbal intelligens, leseferdigheter og vokabular. Prediksjonsvariabelen, vokabular, gir ikke et unikt signifikant bidrag i forklaringen av variasjonen i fonembevissthet etter at det er kontrollert for nonverbal intelligens, leseferdigheter og rimbevissthet. Det tolkes på bakgrunn av dette at rimbevissthet er en ferdighet som legger et viktig grunnlag for videre fonembevissthet på dette tidspunktet i språkutviklingen, slik variablene her er operasjonalisert. Denne studien antyder at mestring av rim vil fremme fonembevissthet, som igjen har betydning for senere leseinnlæring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleUtvikling av fonembevissthet i førskolealder : en kvantitativ empirisk studie av hvordan vokabular og rimbevissthet i fireårsalder predikerer fonembevissthet i femårsalderen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-08-10en_US
dc.creator.authorHaugen, Jorunn Anitaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Haugen, Jorunn Anita&rft.title=Utvikling av fonembevissthet i førskolealder&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22178en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92097en_US
dc.contributor.supervisorSolveig - Alma Halaas Lysteren_US
dc.identifier.bibsys092904270en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32112/1/MicrosoftxWordx-xMasteroppgavexixspesialpedagogikkx-x2009-xJorunnxAxHaugen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata