Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:17:02Z
dc.date.available2013-03-12T13:17:02Z
dc.date.issued2009en_US
dc.date.submitted2009-05-20en_US
dc.identifier.citationHadri, Syndyz. Lærerens behov for støtte og opplevelse av støtte i spesialundervisning. Masteroppgave, University of Oslo, 2009en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32108
dc.description.abstractOppgavens tema og problemstilling Denne undersøkelsen belyser lærernes behov for støtte i spesialundervisning, samt PP-tjenestens og skoledernes rolle med hensyn til å støtte lærere i arbeidet med spesialundervisning. Undersøkelsen retter søkelyset mot lærerens arbeidsoppgaver i spesialundervisning og hvilke kompetansebehov læreren har for å løse disse opgavene. Siden arbeidet med å tilrettelegge for spesialundervisning er en prosses som inneholder flere faser, settes det fokus på PP-tjenestes støtte gjennom de ulike fasene i den spesialpedagogiske tiltakskjeden. I tillegg rettes søkelyset på skolederens rolle for å støtte lærere i å utvikle kompetanse i tilpasset opplæring og spesialundervisning. Med utgangspunkt på oppgavens formål ble det følgende problemstilling formulert: Hvordan mestrer lærerne arbeidet med elever med spesielle behov og hvilke støttebehov har de fra PP-tjenesten og skoleledelsen? Teori Teorien i denne oppgaven er delt mellom fire områder: tilpasset opplæring og spesialundervisning, PP-tjenestens oppgaver og funksjon, skolelederens oppgaver i skoleutvikling og lærerens oppgaver i forbindelse med spesialundervisning. Tilpasset opplæring og spesialundervisning blir belyst i forhold til de utdanningspolitiske forventninger som stilles til læreren. PP-tjenestens oppgaver og funksjon blir omtalt i henhold til lover og retningslinjer vektlegger PP- rådgiverens rolle og oppgaver for å støtte læreren i ulike faser av den spesialpeadgogiske tiltakskjeden. Skoleledelsens rolle i utviklingsarbeid i skolen blir sett i sammenheng med lærerens behov for å utvikle kompetanse i tilpasset opplæring og spesialundervisning. Lærerens rolle i spesialundervisning belyser arbeidsoppgaver og kompetansekrav som stilles til læreren i arbeidet med å tilrettelegge undervisningen for elever med spesielle behov. 3 Forsknings metode Jeg har i undersøkelsen valgt å bruke kvalitativ intervju som metode for å samle inn data. Intervjuguidene var utformet slikt at det ble semistrukturerte intervjuer. Utvalget i denne undersøkelsen består av en lærer, en PP-rådgiver og en skoleleder. Dette medførte at det var nødvendig å utarbeide tre forskjellige intervjuguider med hensikt til å få svar på mine spørsmål fra ulike perspektiver. Analyse Analysearbeidet har foregått i forskjellige faser. Dataene har blitt analysert ved at jeg først transkriberte intervjuene. Videre ble svarene systematisert i forhold til spørsmål om lærerens behov for støtte og den støtten lærer fikk fra PP-tjenesten og skolelederens rolle for at læreren utvikler kompetanse i tilpasset opplæring og spsialundervisning. Neste steg i prosessen var å knytte svarene til oppgavens teoretiske rammeverk. Til slutt har jeg tematisert og ”løftet” svarene i forhold til undersøkelses hovedproblemstilling og delproblemstillingene. Resultater Resultatene fra undersøkelsen belyser flere momenter som er relevante for denne undersøkelsen. For det første viste resultatene at PP-tjenesten spiller en aktiv rolle i å støtte læreren gjennom ulike faser i den pedagogiske tiltakskjeden. PP-tjenesten fulgte faste rutiner for samarbeid med skolen, men prioriterte også høyt det å støtte læreren i situasjonsbestemte utfordringer. Når det gjelder skolelederens bidrag til at læreren utvikler kompetanse på skolen viste resultatene at dette arbeidet var et område som skoleleder prioriterte. Svarene viste at læreren hadde reel mulighet til å utvikle kompetanse innen tilpasset oplæring og spesialundervisning med den støtten de fikk fra skoleleder. Resultatene om hvilke behov lærere har for støtte fra PP-tjenesten og hvordan de opplever denne støtten viste flere ting. Svarene viste at lærerne fokuserte mer på å mestre oppgaverne selv enn å søke hjelp fra PP-tjenesten. Læreren trengte 4 oftest støtte i foreldresamarbeid, spesifikk kartlegging og gjennomføring av metodiske tiltak. Læreren vurderer støtten fra PP-tjenesten som viktig, og har behov for denne støtten Konklusjoner Undersøkelsen konkluderer med at PP-tjenesten er en viktig støttespiller for læreren i arbeidet med spesialundervisning. Læreren er ofte avhengig av PP-tjenestens støtte for å komme videre i arbeidet med spesialundervisning. PP-tjenesten bidrar også til å motivere læreren gjennom annerkjennnelse og aksept for de utfordringene hun møter. Skolelederen bidrar mye med å legge til rette forholdene for at læreren utvikler kompetanse særlig i tilpasset opplæring men også i spesialundervisning. Dette resulterer i at læreren opplever at hun mestrer de fleste oppgavene i samarbeid med kollegaene på skolen. Læreren klarer å definere sine behov for støtte og vet hvordan hun skal hente støtte fra PPT, skoleleder og kollegaer. Læreren vurderer PP-tjenestens støtte som tilfredstillende i forhold til sine behov. Støtten hun får fra PP-tjenesten samsvarer med de behovene hun utrykknor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLærerens behov for støtte og opplevelse av støtte i spesialundervisning : en studie av PP-tjenestens og skolelederens støtte til lærer i spesialundervisningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-10-28en_US
dc.creator.authorHadri, Syndyzen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hadri, Syndyz&rft.title=Lærerens behov for støtte og opplevelse av støtte i spesialundervisning&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2009&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-22115en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo92053en_US
dc.contributor.supervisorJorun Buli-Hollmbergen_US
dc.identifier.bibsys093618085en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32108/1/MASTEROPPGAVE.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata