Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:08:38Z
dc.date.available2013-03-12T13:08:38Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-10en_US
dc.identifier.citationVøyne, Jannicke. Barn, atferd og emosjoner. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32088
dc.description.abstractUndersøkelser har vist en relativt høy grad av samvariasjon mellom språkvansker og emosjonelle og atferdsmessige vansker hos barn og unge. Hvordan denne samvariasjonen forholder seg i populasjoner med normalutvikling har det imidlertid vært lite fokus på. I et spesialpedagogisk perspektiv, hvor forebygging og tilrettelegging for optimal utvikling er viktige mål, er kunnskap om normalutvikling av betydning for å kunne tilby best mulig hjelp der det trengs. I dette prosjektet ønsket jeg derfor å kaste lys over problemstillingen "Hvilke sammenhenger er det mellom språklig utvikling og emosjonell og atferdsmessig utvikling hos barn i fireårsalder, uten kjente språk- og utviklingsmessige vansker?" Masteroppgaven er skrevet i tilknytning til forskningsprosjektet "Child, language & learning" ved Institutt for spesialpedagogikk, Universitetet i Oslo. I den forbindelse fikk jeg tilgang til data fra et relativt stort utvalg. For å svare på problemstillingen er det valgt en kvantitativ metode med et korrelasjonsdesign. Utvalget bestod av 167 barn uten kjente språk- eller andre utviklingsmessige vansker. Instrumentene som ble brukt for å kartlegge språklig utvikling var The British Picture Vocabulary Scale II (BPVS), Bus story og Bildebenevning (bestående av deltest fra WPPSI-III og enkelte items fra EVT-2). For å kartlegge emosjonell og atferdsmessig utvikling ble spørreskjemaet Strenght and Difficulties Questionnaire (SDQ), utfylt av foreldre, benyttet, og observasjonsskjemaet Emosjonalitet i testsituasjon (EiT). Sistnevnte ble fylt ut av testadministratorene. I dataanalysen er det benyttet både deskriptiv og analytisk statistikk. Det er brukt reliabilitetstest, korrelasjonsanalyser og t-test. Resultatene fra denne undersøkelsen viste noen få, men svake statistisk signifikante funn. Fraværet av sterke signifikante funn kan tyde på at det ikke er noen sammenheng mellom språklig utvikling og emosjonell og atferdsmessig utvikling hos barn med normalutvikling. De få signifikante funnene som ble gjort, gjør det imidlertid vanskelig å konkludere med at det er tilfelle. Flere undersøkelser vil være nødvendig for å få en klar oversikt over temaet, og det vil kunne være behov for å bruke andre instrumenter i kartleggingsarbeidet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarn, atferd og emosjoner : hvilke sammenhenger er det mellom fireåringers språklige utvikling og deres emosjonelle- og atferdsmessige utvikling?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-02-26en_US
dc.creator.authorVøyne, Jannickeen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Vøyne, Jannicke&rft.title=Barn, atferd og emosjoner&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-21183en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86703en_US
dc.contributor.supervisorEva-Signe Falkenberg, Monica Abrahamsenen_US
dc.identifier.bibsys091347777en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32088/1/Duo36XS.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata