Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:30Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:30Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-11-05en_US
dc.identifier.citationThomassen, Eva Kristin. PP-rådgivers rolle i foreldrerådgivningen. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32078
dc.description.abstractBakgrunn og formål Bakgrunn for denne masteroppgaven er et ønske om å undersøke relasjonen mellom rådsøker og rådgiver i et rådgivningsforhold for å få en dypere innsikt i dette tema. Jeg ønsket å belyse hva rådgiver legger vekt på og erfarer i foreldrerådgivning, men har flyttet fokuset vekk fra problematikken knyttet til foreldrerollen og barnet. Hovedvekt er på kommunikasjonen mellom partene i rådgivningen. Problemstilling Med dette utgangspunktet ble min problemstilling: Hva legger PP-rådgiver vekt på i foreldrerådgivning og hvilke kommunikative ferdigheter bruker PP-rådgiver? Teori Min teoretiske referansebakgrunn bygger på en humanistisk forståelse. Jeg anvender blant annet Rogers teori når det gjelder kommunikative ferdigheter, og Carkhuff`s rådgivningsmodell når jeg belyser ulike faser i rådgivningsarbeidet. Hans rådgivningsmodell brukes også som en ramme for å belyse de ulike kommunikative ferdigheter som vektlegges underveis i rådgivningsprosessen. Avslutningsvis i teorikapitlet går jeg inn på ulike barrierer som kan vise seg i rådgivningen samt utfordringer knyttet til rådgivningsforholdet. Metode Den metodiske tilnærmingen i denne undersøkelsen har vært en kvalitativ metode ved bruk av semistrukturert intervju. Jeg har intervjuet fire PP-rådgivere fra samme PP-tjeneste. Datamaterialet ble videre analysert og drøftet med bakgrunn i Rogers teori og Carhuffs rådgivningsmodell. Carkhuffs faseinndeling, involveringsfasen, utforskingsfasen, personliggjøringsfasen, igangsettingsfasen, er tatt i bruk som en overordnet ramme for analysen. I tillegg er det anvendt annen relevant rådgivningsteori i dataanalyser og drøftinger. Resultater Dataanalysene fra undersøkelsen viser at PP-rådgiverne er opptatt av relasjonen mellom seg selv og rådsøker i rådgivningen. Funnene viser at i involveringsfasen var rådgiverne opptatt av å skape en god relasjon til foreldrene. Her vektla de grunnleggende holdinger som kongruens, empati og positiv aktelse, og de mente at dette kommer til uttrykk gjennom hele måten de bygger relasjoner til foreldrene på. I tillegg er PP-rådgiverne opptatt av at de har en anerkjennende væremåte i møte med rådsøkerne. Dette gir de blant annet uttrykk for gjennom måten de er opptatt av å ta rådsøkers perspektiv, og at de prøver å sette seg inn i foreldrenes følelser. Videre er de opptatt av å vise aksept for foreldrene, selv om de som rådgivere ikke alltid er enige i det foreldrene sier. I utforskingsfasen hevder rådgiverne at de bruker kommunikative ferdigheter som lytting, spørsmål og humor for å kartlegge og utforske problemene. Funnene fra personliggjøringsfasen viser at rådgiverne mener de bruker ferdigheter som speiling og konfrontasjon for å hjelpe foreldrene til å lettere forstå problemet. I igangsettingsfasen viser resultatene at rådgiverne bruker oppsummering og evaluering i avslutningen av en rådgivningsprosess. Undersøkelsen viser også at PP-rådgiverne kan møte på ulike utfordringer underveis i rådgivningen. Rådgiverne fortalte blant annet om utfordringer knyttet til makt og verdibarrierer og praktiske barrierer som tidsfaktoren. Det kom også frem utfordringer knyttet til rådgivningsforholdet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titlePP-rådgivers rolle i foreldrerådgivningen : en studie av hva PP-rådgiver vektlegger og hvilke kommunikative ferdigheter som brukes i foreldrerådgivningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-02-04en_US
dc.creator.authorThomassen, Eva Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thomassen, Eva Kristin&rft.title=PP-rådgivers rolle i foreldrerådgivningen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20829en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo86533en_US
dc.contributor.supervisorJorun Buli-Holmbergen_US
dc.identifier.bibsys090217608en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32078/3/thomassen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata