Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:11:44Z
dc.date.available2013-03-12T13:11:44Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-10-16en_US
dc.identifier.citationRossow, Eivind. Stemmen i rollen. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32069
dc.description.abstractBakgrunn og formål Min bakgrunn og erfaring som sanger og skuespiller på teaterscenen i tillegg til å være sangpedagog og logopedstudent har gitt meg grunnlaget for å skrive denne oppgaven. Jeg har valgt å utforske skuespillerens stemmehverdag og se på hvilket forhold skuespillere har til egen stemmebruk. Jeg har valgt å se hvordan skuespillere forholder seg til stemmebruk både før, under og etter forestilling og om deres tanker rundt hvordan man best kan ivareta stemmens funksjoner uten å ta skade. I tillegg har jeg håp om å forstå skuespillerens stemmehverdag med alle krav som stilles, deres erfaring med stemmetretthet og de konsekvenser det kan gi, og til slutt undersøke hvilke behandlingsområder som blir tatt i bruk. For best å belyse dette har jeg valgt å se på skuespillerens subjektive opplevelser rundt stemmebruk. Mitt ønske er at denne oppgaven kan gi en bedre forståelse av skuespillerens stemmehverdag og de krav som stilles til stemmen, slik at best mulig forebygging og behandling av eventuell stemmetretthet kan iverksettes. Metode Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg sett det som mest hensiktsmessig å benytte en kvalitativ metode. En kvalitativ metode gjør det mulig for meg som forskningsstudent å fange opp innsikt i kunnskapsområder rundt stemmebruk hos skuespillere, samtidig som det gir en frihet hos informantene til å svare på de åpne 4 spørsmål ut fra problemstillingen. I datainnsamlingen valgte jeg derfor å foreta et semistrukturert forskningsintervju der halvparten av intervjuene ble gjort private omgivelser og den andre halvpart på teateret. Innholdet av intervjuene fra intervjuguiden ble spilt inn på minidisk og transkribert. Jeg har i denne oppgaven benyttet meg av en fenomenologisk tilnærming. Dette for å få fram menneskers subjektive opplevelse av sin egen verden av fenomener, kvalitativ metode for analysen av data og semistrukturert intervju som instrument til innsamling av data. Utvalget består av syv informanter med både menn og kvinner, alle i samme aldersgruppe og med skuespillerutdanning. Resultater og funn Resultatene fra undersøkelsen viser at stemmebruk er en del av utdanningen for skuespillere, men at det ofte er et ignorert felt når skuespilleren kommer ut i arbeidslivet. Resultatene viser dermed at stemmebruk er et mer ønsket felt på teatrene fordi stemmen spiller en vesentlig rolle i skuespillerens hverdag. Det framkommer også at skuespillere ofte er en utsatt gruppe for stemmetretthet. Stemmetretthet kan skyldes dels fysiske, men også emosjonelle aspekter. En bedre bevisstgjøring og tilrettelegging rundt stemmebruk på teatrene vil da kunne bidra til å forebygge og behandle stemmetretthet.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleStemmen i rollen : en kvalitativ studie av skuespillerens opplevelser og erfaringer av stemmebruken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2009-01-29en_US
dc.creator.authorRossow, Eivinden_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Rossow, Eivind&rft.title=Stemmen i rollen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-20816en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo85911en_US
dc.contributor.supervisorPål Ericsonen_US
dc.identifier.bibsys090186931en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32069/1/Masteroppgave_Eivind_Rossow.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata