Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:17:05Z
dc.date.available2013-03-12T13:17:05Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-30en_US
dc.identifier.citationSørestad, Torunn. Opplæring av elever med autisme. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32046
dc.description.abstractBakgrunn: Tilpasset opplæring og inkludering er overordnede prinsipp for skolens virksomhet. Likevel har få forskere analysert begrepet tilpasset opplæring inngående. Det hevdes at begrepet tilpasset opplæring er politisk skapt, og at det følgelig har fått lite praktisk innhold for dem som skal bruke begrepet i praksis. Forskning viser også at tilpasset opplæring i en inkluderende kontekst er en utfordring. Fremdeles synes det å være stor avstand mellom idealene og realitetene når det gjelder gjennomføring av tilpasset opplæring og inkludering i skolen. En rekke forskere mener at tilrettelagt opplæring er det viktigste tiltaket for å bedre livssituasjonen for mennesker med autisme, og at mangel på tilrettelegging kan forsterke deres vansker. Problemstilling: Hvordan tilrettelegger skoler i en distriktskommune opplæring av elever med autisme? Med forskningsspørsmålene: 1) Hvordan blir miljøet tilrettelagt for elevene? 2) Hvilket innhold er lagt i de administrative rammebetingelsene? 3) Hvordan inkluderes elevene i klassen? Formål: Formålet med undersøkelsen er a) å utvikle kunnskap om hvordan skoler i en distriktskommune gjennomfører tilrettelagt opplæring og b) inkluderer elever med autisme. Metode: Undersøkelsen er en casestudie i en kvalitativ forskningstradisjon. Datakildene i denne undersøkelsen er lærere og dokumenter. Det er benyttet intervju og dokumentanalyse som metoder. Det er gjennomført intervju med to lærere fra to ulike skoler som har ansvar for opplæringen av tre elever med autisme. Dokumenter i denne sammenhengen er elevenes individuelle opplæringsplaner. Dataene ble analysert opp mot forhånds definerte begrep hentet fra teori. I forhold til forskningsspørsmål 1) har jeg benyttet tilretteleggingsbetingelsene aktivitet, sosialt miljø, fysisk miljø, materiell, motivasjonsbetingelser og hjelpebetingelser. I forhold til forskningsspørsmål 2) har jeg benyttet de administrative rammebetingelsene organisering, rutiner, ressurser og kompetanse. I forhold til forskningsspørsmål 3) har jeg skilt mellom fysisk, pedagogisk og sosial inkludering. Resultater og konklusjoner: Skolene og lærerne i denne undersøkelsen er opptatt av å gi elevene et godt tilrettelagt opplæringsmiljø og å inkludere elevene. Lærerne synes imidlertid å ha lite klart innhold i begrepene. Når vi legger tilretteleggingsbetingelsene til grunn ser vi at skolene i hovedsak planlegger og tilrettelegger aktiviteter, motivasjonsbetingelser, hjelpebetingelser og materiell. Sammenfallende for begge skolene er at de i liten grad planlegger og tilrettelegger det fysiske og det sosiale miljøet for elevene. Selv om skolene har store ressurser til disposisjon for elevene, gode rutiner for samarbeid og kompetanse om autisme synes de bare delvis å lykkes med å inkludere elevene innenfor normalmiljøets rammer. Elevene synes i større grad å være fysisk inkludert enn sosialt inkludert. Dette kan sees i sammenheng med at skolene ikke planlegger det sosiale miljøet på en systematisk måte.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleOpplæring av elever med autisme : Tilpasset opplæring og inkludering i to skoler i en distriktskommune, - en casestudieen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-10-27en_US
dc.creator.authorSørestad, Torunnen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørestad, Torunn&rft.title=Opplæring av elever med autisme&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19813en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo77171en_US
dc.contributor.supervisorGidske Holcken_US
dc.identifier.bibsys082622760en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32046/1/Ferdigxmasteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata