Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:17:00Z
dc.date.available2013-03-12T13:17:00Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-27en_US
dc.identifier.citationSchaanning, Anne Lise Kjønnø. Barns språk. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32033
dc.description.abstractBakgrunn og formål Min undersøkelse er gjennomført med bakgrunn i datamateriale samlet inn i forbindelse med første kartlegging av barn i prosjektet ”En longitudinell studie av uselekterte norske barns språkutvikling” som pågår ved Institutt for spesialpedagogikk, Det utdanningsvitenskaplige fakultetet, Universitetet i Oslo. Formålet med min undersøkelse er å kartlegge fireåringers fonologiske bevissthet og kunnskaper om bokstaver. Problemstilling Ut i fra bakgrunn og formål er følgende problemstilling formulert: ”I hvilken grad er fireåringer fonologisk bevisste og hvor gode bokstav kunnskaper her de?” Metode Det er i min undersøkelse brukt kvantitativ metode. Datamaterialet jeg analyserer er en del av et større kartleggingsmateriell. Fonologisk bevissthet blir undersøkt ved å benytte en norsk tilpasning av ”Phonological matching tasks” beskrevet i Carroll et. al (2003). Bokstavkunnskap er målt ved deltest 4 ”Bokstav og Lyd” i Aston Index av Newton & Thomson (1986). Undersøkelsen er gjennomført på over 200 barn i fireårsalder. Barna er alle bosatt i en kommune i Akershus fylke. Dataanalyse Datamaterialet er statistisk bearbeidet og analysert i SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), som er et dataprogram for statistisk analyse av kvantitative data. Analysens resultater presenteres både deskriptivt og i grafisk form ved hjelp av frekvenstabeller og histogram. Resultater Resultatene viser at 53 % av barna mestrer det å rime ord. Av barna er det 37 % som mestrer fonologisk bevissthetsoppgaver som handler om ords siste stavelser. For oppgaver om ords første stavelser, er det 19 % av dette utvalget som mestrer dette nivået. Deretter viser analysen at 17 % av barna mestrer oppgavene som måler fonembevissthet. Undersøkelsen viser at kun et fåtall av fireåringene har kunnskap om bokstaver. Barna kjenner i gjennomsnitt navnet eller lyden litt i underkant av 4 bokstaver. I utvalget er det kun 8 % som kan navngi flere enn 15 bokstaver. Over halvparten av alle barna, 52 %, kan ingen eller kun navnet på en bokstav. Undersøkelsen viser at det er en statistisk signifikant sammenheng mellom fonologisk bevissthet og bokstavkunnskap. Dog gjelder ikke dette for fonologiske bevissthet på fonem nivå. I dette utvalget var det tilnærmet ingen sammenheng mellom fonem bevissthet og bokstavkunnskap. Dette kan blant annet skyldes den lave reliabiliteten testen for ”Matching initialt fonem” oppnådde, men også det faktum at disse barna kjenner til svært få bokstaver. Det har vært undersøkt om det er forskjell mellom jenter og gutters ferdigheter når det gjelder fonologisk bevissthet og bokstavkunnskap. En sammenlikning av gjennomsnittene for jentegruppen og guttegruppen viser imidlertid at det ikke er statistisk signifikant forskjell mellom de to gruppene. Testenes reliabilitet er undersøkt og ga en svært lav reliabilitet for testene ”Matching initial stavelse” og ”Matching initial fonem”. Det kan dermed tyde på barna for en stor del ikke forsto hva de skulle gjøre og at de derfor i stor grad gjettet svaret på oppgavene. Det kan også skyldes at barna ikke har nådd det språklige bevissthetsnivået som kreves for å mestre disse oppgavene og at bunn-nivået (floor-effect) er funnet for deres bevissthet om disse fonologiske størrelsene.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarns språk : fonologisk bevissthet og bokstavkunnskap hos fireåringeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-12-02en_US
dc.creator.authorSchaanning, Anne Lise Kjønnøen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Schaanning, Anne Lise Kjønnø&rft.title=Barns språk&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19425en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo76812en_US
dc.contributor.supervisorErna Hornen_US
dc.identifier.bibsys082823316en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32033/1/AnnexLisexKjonnoxSchaanningx-xBarnsxSprakxmedxvedlegg.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata