Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:15:01Z
dc.date.available2013-03-12T13:15:01Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-26en_US
dc.identifier.citationPettersen, Mathilde. Korttidsminne og fonologisk bevissthet hos fireåringer. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32028
dc.description.abstractBakgrunn for egen undersøkelse En vellykket leseutvikling er viktig for barns lesing og der igjen videre skolegang. Det er flere faktorer som spiller inn i denne prosessen, hvor barnets språklige utvikling er en av dem. Bevissthet om lydene i språket, fonologisk bevissthet, utgjør sammen med korttidsminne to viktig komponenter med betydning for leseutviklingen; ved fonologisk omkoding og bearbeidelse av det språklige materialet. Barn som har problemer med lyd-bokstav-korrespondansen og videre fonologisk omkoding, vil være i risiko for å utvikle lesevansker. Hos barn med dysleksi er korttidsminnet og fonologisk bevissthet områder hvor de viser svake ferdigheter. Kunnskap om utviklingen av disse områdene er derfor viktig for at barn som er i risiko for å utvikle lesevansker oppdages tidlig, og forebyggende tiltak iverksettes på et tidlig tidspunkt. Egen masteroppgave er direkte relatert til barns språkutvikling og forhold som kan påvirke senere leseutvikling. Den empiriske delen av oppgaven er knyttet til et større forskningsprosjekt ved ISP; Longitudinal Study of Language Development in a Cohort of Children. Formål og problemstilling Formålet med masteroppgaven er å kunne få økt forståelse for og formidle kunnskap om de deler av barnas språkutvikling som omhandler korttidsminne og fonologisk bevissthet. Med utgangspunkt i teori, tidligere forskning og egen empiri ønsker jeg å belyse hvordan disse komponentene forholder seg til leseutviklingen. På bakgrunn av dette er følgende problemstilling for undersøkelsen formulert; Hvilken kompetanse har fireåringer på områdene korttidsminne og fonologisk bevissthet, og hvilken betydning kan slik kompetanse ha for tidlige leseutvikling? Metode Undersøkelsen har en kvantitativ tilnærming, og designet er ikke-eksperimentelt. Tingenes tilstand studeres slik de er, uten formål å endre noe gjennom påvirkning. Utvalget i egen undersøkelse er hentet fra en eksisterende kohort bestående av fireåringer i en nabokommune til Oslo. Instrumentene som er brukt for å samle inn datamaterialet er tester, som er valgt ut fra et testbatteri komponert spesielt for det større prosjektet. Testene jeg har valgt å bruke i egen undersøkelse, har til hensikt å måle korttidsminne og fonologisk bevissthet. Dette materialet danner bakgrunnen for funnene i egen undersøkelse, som videre sammenlignes med teori og tidligere forskning på området. Resultater Resultatene viser at fireåringene i utvalget har kompetanse både på området korttidsminnet og fonologisk bevissthet. Kompetansen knyttet til korttidsminne dreier seg om evnen til å holde små mengder med informasjon i minnet, for så å gjenkalle disse slik de ble presentert. Kompetansen fireåringene har i forhold til fonologisk bevissthet er i størst grad knyttet til rim, men også til stavelser i ord. Evnen til å høre at ord begynner likt, eller slutter likt. Resultatene viser at fireåringene på en annen side ikke mestrer oppgaver som krever bevissthet om fonemer. I denne sammenhengen dreier det seg om å kunne høre at ord begynner med samme lyd. Funnene i egen undersøkelse stemmer i stor grad med teori og tidligere forskning. Dette har også gjort det mulig å kunne si noe om fireåringenes tidlige leseutvikling på et senere tidspunkt.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKorttidsminne og fonologisk bevissthet hos fireåringer : Korttidsminne og fonologisk bevissthet i relasjon til tidlig leseutviklingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-11-06en_US
dc.creator.authorPettersen, Mathildeen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Pettersen, Mathilde&rft.title=Korttidsminne og fonologisk bevissthet hos fireåringer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19855en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo76693en_US
dc.contributor.supervisorEva-Signe Falkenbergen_US
dc.identifier.bibsys082690251en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32028/2/masteroppgavento.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata