Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:10Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:10Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-26en_US
dc.identifier.citationMørk, Kristine. Systemrettet arbeid rundt barn med alvorlige atferdsproblemer. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32021
dc.description.abstractBakgrunn, formål og problemstilling: Internasjonal forskning om alvorlige atferdsvansker viser at ”dette er så komplekse problemer at én instans alene ofte ikke vil være i stand til å yte den bistand som er påkrevd” (Nordahl m. fl. 2005:169). Ved å etablere et systemrettet arbeid, vil en få bedre innsikt i og oversikt over det lokale hjelpeapparatets potensiale. Et tett samarbeid mellom de ulike aktørene som jobber med barnet vil samtidig føre til økt kunnskap og effektiv ressursutnytting. Ved siden av et fokus på systemrettet arbeid, vil det være hensiktsmessig å tilpasse undervisningen for den enkelte elev. På denne måten blir det tosidige perspektivet, systemrettede tiltak med individfokus, ivaretatt. Brusetkollen som spesialinstitusjon er organisert med tanke på systemrettet arbeid. Institusjonen er delt inn i en internatavdeling og en skoleavdeling, for å ivareta alle aspekter av barnets hverdag. Formålet med undersøkelsen er å belyse følgende problemstilling: Hvordan kan et systemrettet arbeid på en spesialinstitusjon gjennomføres for barn og unge med alvorlige atferdsproblemer, og hvilket utbytte synes barna å ha av dette arbeidet? De tre underproblemstillingene som er valgt for å utdype hovedproblemstillingen er knyttet til på hvilken måte Brusetkollen jobber systemrettet rundt det enkelte barn, hva som er avgjørende for å gjennomføre et godt systemrettet arbeid og hvilket utbytte elevene har av systemarbeidet som blir gjennomført på Brusetkollen. Metode og analyse: For å besvare oppgavens problemstilling har jeg benyttet en casedesign, ved å ta utgangspunkt i hvordan én spesialinstitusjon jobber systemrettet rundt det enkelte barn. Datamaterialet er samlet inn ved hjelp av et kvalitativt intervju og kildestudie er benyttet som tilleggsmetode. Kildestudiet tar utgangspunkt i kasusbeskrivelser av to elever hentet fra prosjektet ”Barn i faresonen – Hvilke mestringsmuligheter kan et opphold på en spesialinstitusjon gi” (Hagen m. fl. 2006), som er et prosjekt gjennomført i tilknytning til samme institusjon som benyttes i egen oppgave. Utvalget består av fem informanter som jobber i ulike stillinger på Brusetkollen. I analysen har jeg valgt å forholde meg til Befring (2007) og hans analyseprosess i fire steg, fra transkribering til det å kunne trekke troverdige konklusjoner av funnene. Resultater: Brusetkollen er en spesialinstitusjon som arbeider ut i fra en humanistisk, løsningsorientert og økologisk modell, med hovedfokus på systemarbeid. For å sikre at eleven får et helhetlig tilbud, samarbeider institusjonen med både bostedsskole og foreldre, samt det øvrige nettverket til eleven. Det blir videre gjennomført en helhetlig kartlegging av elevene mens de er på Brusetkollen, slik at det blir mulig å oppnå en ny forståelse av eleven og hans/hennes situasjon. Med dette som grunnlag, jobbes det kontinuerlig for å tilrettelegge undervisningen for den enkelte elev. Det er imidlertid visse faktorer som er avgjørende for å gjennomføre et godt systemrettet arbeid. Å jobbe systemrettet krever først og fremst at alle systemene rundt et barn samarbeider. Videre er det avgjørende at de involverte viser engasjement og endringsvilje. Funnene fra intervjuene og kildestudiet viser at elevenes utbytte av systemarbeidet på Brusetkollen blant annet knytter seg til at bostedsskole får en større forståelse av eleven, samt at eleven blir møtt på sitt faglige og sosiale nivå, noe som fører til at elevene opplever mestring, øker sin sosiale fungering og får bedre selvtillit. Resultatet av undersøkelsen viser også at foreldrene vil ha et positivt utbytte av systemarbeidet. Til tross systemarbeidets positive konsekvenser for elevene og foreldrene er det sider ved Brusetkollens virksomhet som har forbedringspotensiale. Brusetkollen har mulighet til å styrke sin praksis ved en ansvarliggjøring av bostedsskole og foreldrene under hele opplegget, samt en tettere oppfølging av bostedsskole og spesielt foreldre etter endt opphold.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSystemrettet arbeid rundt barn med alvorlige atferdsproblemer : En kvalitativ undersøkelse av hvordan en spesialinstitusjon jobber systemrettet rundt det enkelte barnen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-11-03en_US
dc.creator.authorMørk, Kristineen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Mørk, Kristine&rft.title=Systemrettet arbeid rundt barn med alvorlige atferdsproblemer&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19415en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo76597en_US
dc.contributor.supervisorAase Midkiffen_US
dc.identifier.bibsys082665990en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32021/1/Masteroppgavexxferdig%21.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata