Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:11:41Z
dc.date.available2013-03-12T13:11:41Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-23en_US
dc.identifier.citationJohannessen, Are Grønlund. "Fra å befinne seg i faresonen til å oppleve mestring". Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/32009
dc.description.abstractBakgrunn og formål Denne masteroppgaven er skrevet i tilknytning til forskningsrapporten ”Barn i Faresonen. Hvilke mestringsmuligheter kan et opphold på en spesialinstitusjon gi?” (Hagen mfl. 2006). Forskningsrapporten er basert på et samarbeid mellom Brusetkollen skole og ressurssenter, Brusetkollen barnevernsenter og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Undersøkelsen omhandler hvordan et kull på 18 barn har mestret sin hverdag noen år etter endt opphold på Brusetkollen. Med dette som utgangspunkt vil mitt fokus være å gå i dybden på fire elever som har opplevd et positivt vendepunkt etter oppholdet på Brusetkollen. Tittelen for masteroppgaven er: Fra å befinne seg i faresonen til å oppleve mestring. Med undertittelen: Faglige og sosio-emosjonelle vansker for utsatte barn i grunnskolen. Problemstillingen Hvilke resiliens/ beskyttelsesfaktorer synes å være avgjørende for å snu en begynnende uheldig utvikling til mestring for barn som har vært på en spesialinstitusjon? For å belyse min hovedproblemstilling var det hensiktsmessig å definere noen underproblemstillinger. *Hvilke faktorer synes å være avgjørende for hvorfor disse barna havnet i faresonen? Kan det empiriske datamaterialet peke på en tilsynelatende sammenheng mellom stressfaktorer og en begynnende uheldig utvikling? *Hvilke beskyttelsesfaktorer synes å være fremtredende for å påvirke det positive vendepunktet for elevene som har vært på spesialinstitusjonen? *Hvilke pedagogiske tiltak synes å ha hatt betydning for vendepunktet? *I hvilken grad kan det pedagogiske arbeidet som gjøres i en spesialinstitusjon overføres til et daglig arbeid i grunnskolen? Teori De teoretiske innfallsvinklene som er med på å avspeile oppgavens formål og problemstillinger er; Økologisk teori med Bronfenbrenners innfallsvinkel, det salutogenetiske perspektivet (Antonovsky), teori vedrørende sosial kompetanse og sosiale mestringsstrategier (Guralnick). For å identifisere resiliens er det blitt benyttet teori av (Garmezy, Rutter, Borge). For å belyse stress og mestringsstrategier er det fokusert på teori av (Lazarus & Folkman). Metode I forskningsrapporten Barn i faresonen er det blitt benyttet både kvalitative og kvantitative metoder i datainnsamlingen. I masteroppgaven er det blitt benyttet kvalitativt forskningsintervju og empirisk analyse av forskningsrapporten. Designet som er benyttet i masteroppgaven er sammensatt singelcase (Yin 2003). Valg av design begrunnes med at det er hentet inn data fra ulike steder som er benyttet inn i samme case. Resultater Denne oppgaven dreier seg om fire elever som har opplevd stor fremgang i livet etter oppholdet på Brusetkollen. De har beveget seg fra en fastlåst til en bevegelig situasjon, som er preget av en mer meningsfull, forståelig og håndterbar livssituasjon. Under oppholdet på Brusetkollen ble trolig deres Sense Of Coherence styrket, og de lærte seg strategier for å mestre stressfulle hendelser. Elevene fikk positive mestringsopplevelser og deres økologiske nettverk ble styrket på alle nivåer. Bedring av elevenes sosiale kompetanse bidrog til at de lettere kunne etablere gode relasjoner med andre og fungere i sosialt samspill. Konklusjon Barn og unge som havner i en faresone er en bekymring for samfunnet som helhet. Et av de viktigste poengene som denne oppgaven har vist, er at det nytter å hjelpe disse barna. De er ikke fortapt, de befinner seg bare i en vanskelig situasjon. Med den rette hjelpen til rett tid vil disse barna ha gode muligheter til å få et godt liv.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Fra å befinne seg i faresonen til å oppleve mestring" : faglige og sosio-emosjonelle vansker for utsatte barn i grunnskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-11-06en_US
dc.creator.authorJohannessen, Are Grønlunden_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Johannessen, Are Grønlund&rft.title="Fra å befinne seg i faresonen til å oppleve mestring"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19063en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo76372en_US
dc.contributor.supervisorLiv Lassenen_US
dc.identifier.bibsys082687331en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/32009/1/Johannessen_masteroppgavexspedx4090xFraxfaresonenxtilxmestring.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata