Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:59Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:59Z
dc.date.issued2008en_US
dc.date.submitted2008-05-03en_US
dc.identifier.citationLarsen, Solbjørg. Foreldre som ressurs. Masteroppgave, University of Oslo, 2008en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31994
dc.description.abstractMålsettingen med denne masteroppgaven er å belyse hvilken rådgivning foreldrene til barn med språkvansker har behov for i forhold til å kunne bidra i stimuleringen av barnets språkutvikling. Problemstillingen for prosjektet er: ”Hvilken rådgivning trenger foreldre til barn med språkvansker for å støtte og fremme barnets språkutvikling”? Dette er undersøkt gjennom foreldrenes opplevelser og erfaringer av situasjonen relatert til foreldrerollen og gjennom deres opplevelser og erfaringer i forhold til deltagelse på foreldrekurs på Bredtvet kompetansesenter. Metoden som er benyttet er et kvalitativt forskningsintervju. Oppgavens vitenskapsteoretiske tilnærming er fenomenologisk og med utgangspunkt i en hermeneutisk fortolkningsprosess. Analysen er inspirert av Grounded Theory og dataprogrammet NVivo er benyttet som hjelpemiddel/styringsverktøy i behandlingen av data og kodingen av disse. I oppsummeringen samler jeg vesentlige deler av mine tolkninger i følgende punkter i forhold til hvilken rådgivning foreldrene til barn med språkvansker har behov for: ·Foreldrene har behov for rådgivning på et tidlig tidspunkt for å forstå barnets språkutvikling ·Foreldrene har behov for rådgivning som gir spesifikke kunnskaper og ferdigheter og rådgivning som gir en helhetsforståelse av språklige forhold ·Foreldre til barn med språkvansker har behov for rådgivning som er lik rådgivning til foreldre til barn med funksjonshemminger generelt ·Foreldrene har behov for rådgivning som bestyrker ·Foreldrene har behov for rådgivning som bidrar til å finne løsninger i framtiden Avsluttende kommentarer: Undersøkelsen støtter opp om at rådgivning til foreldre er viktig. Praktiske implikasjoner i rådgivningssammenheng er en fortsatt satsning på rådgivning i gruppe/gjennom kurs. Det er samtidig behov for individuell rådgivning til foreldre for å dekke behovet for trening på spesifikke språklige ferdigheter. Foreldrerådgivning er en nødvendig del av og et viktig bidrag til andre tiltak for barn med språkvansker. Rådgivning til foreldre er også et supplement til tiltak utført av fagpersoner gjennom foreldrenes oppfølging/videreføring/samarbeid om disse. Et fokus på foreldre som ressurs kan i rådgivningssammenheng være en ”hjelp til selvhjelp” for foreldrene i bidraget til å støtte og fremme sitt barns språkutvikling.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleForeldre som ressurs : hvilken rådgivning trenger foreldre til barn med språkvansker for å støtte og fremme barnets språkutvikling?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-10-31en_US
dc.creator.authorLarsen, Solbjørgen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Larsen, Solbjørg&rft.title=Foreldre som ressurs&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2008&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-19146en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo74191en_US
dc.identifier.bibsys082655723en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31994/2/Masteroppgavexixpdf-xformatxmaix2008.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata