Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:18Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:18Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-11-14en_US
dc.identifier.citationBrekke, Marit. Bare kjeft å få?. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31964
dc.description.abstractFormålet med oppgavene er å se på hvilket fokus lederne i skolen har på å legge til rette for at skolen har gode tiltak når det gjelder å ivareta elever med atferdsvansker, slik at de sikres en adekavat utvikling og læring. Jeg har ønsket å se på problem-stillingen ut fra et ledelses ståsted. Derfor har jeg intervjuet fire rektorer på ulike kombinerte skoler i en bykommune. Jeg har også ønsket å få frem de gode eksemplene, slik at oppgaven har et positivt fokus på hvilke organisering skolene har valgt. Dette resulterte i problemstillingen: Hvilke strategier og helhetlige program har skolen for å ivareta og utvikle ressurser og kompetanse hos elever med atferdsvansker? Teorikapittelet utdyper hva atferdsvansker er og ulike grader av atferdsvansker. Atferdsforsker Terje Ogden er sentrale bidragsyterne her. Deretter avklares det hva det innebærer å ha et forebyggende perspektiv i skolen og betydningen av å utvikle elevenes sosiale kompetanse. Siste del er en redegjørelse for ulike strategier for helhetstenking i skolen knyttet til skolen som lærende organisasjon og ulike skolebaserte program. Sentrale bidragsytere til disse temaene er Terje Ogden, forsker Thomas Nordahl og den amerikanske organisasjonsutvikleren Peter Senge. I metodedelen tar jeg opp det kvalitative intervjuet i et narrativt lys. Det kvalitative intervjuet er knyttet særlig til intervjufasen, mens jeg har valgt en narrativ tilnærming til analysen. Deretter klarlegger jeg fremgangsmåten jeg brukte i intervju- og skrivefasen. Funnene og analysen av disse er delt inn i 4 hovedkategorier: - visjon og pedagogisk plattform - lærende organisasjon - strategi eller program - personalets kompetanse. I drøftingene sees disse 4 kategoriene i sammenheng med Peter Senges framstilling av en lærende organisasjon. Etter å ha analysert funnene så jeg at skolen kunne oppnå en helhets tenkning, som kanskje ville være til det bedre for elever med atferdsvansker, om den var en lærende organisasjon. På den andre siden kan valg av et eller flere skolebaserte program bidra til at skolen utvikler seg mot en mer lærende organisasjon. I drøftingene trekkes de gode eksemplene fram, der rektor mener man har lykkes med å tenke helhetlig slik at alle elever blir ivaretatt. - lage en felles visjon som danner grunnlag for en pedagogisk plattform - valg av ulike program som støtter opp om visjonen - skolering av personalet i forhold til valgt program, men også som støtte for å lettere kunne håndtere ulik elevatferd. Resultatene viser at rektorene som har utarbeidet en visjon arbeider mer målrettet for å oppfylle visjonen. Valg av ulike skolebaserte program for å forebygge negativ elevatferd og utvikle sosial kompetanse har vært sentralt på disse skolene. Resultatene tyder på at de skolene som har valgt et skolebasert program finner god støtte i det, og arbeidet med å forebygge negativ atferd og øke elevenes sosiale kompetanse blir strukturert.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBare kjeft å få? : hvilke strategier og helhetlige program har skolen for å ivareta og utvikle ressurser og kompetanse hos elever med atferdsvansker?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2008-02-05en_US
dc.creator.authorBrekke, Mariten_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Brekke, Marit&rft.title=Bare kjeft å få?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-18316en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo67534en_US
dc.contributor.supervisorBjørn Hasselgården_US
dc.identifier.bibsys08015297xen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata