Abstract
Bakgrunn og formål med oppgaven
Oppgaven tar opp problemstillinger knyttet til problematferd i barneskolen. Hensikten med denne oppgaven er å undersøke hvordan et lite utvalg av lærere jobber med problematferd. Jeg ville undersøke hvordan lærerne forstår atferden, og hva de mener er viktige med tanke på forebyggende arbeid. Problematferd er noe som forekommer i varierende grad og omfang på alle skoler. Hva som oppfattes som problematferd vil også kunne variere fra skole til skole og fra lærer til lærer. Jeg ville at lærerne i denne undersøkelsen selv skulle fortelle hva de forstår som problematferd. Det er grunn til å tro at læreren som leder er av stor betydning i arbeidet med problematferd. Det krever en lærer som både har en profesjonell væremåte og en profesjonell pedagogisk kompetanse som prioriterer arbeid i og med klassen (Damsgaard 2007). Undersøkelser viser at utviklingen i Norge går i riktig retning når det gjelder klasseledelse (Roland, Bru og Idsø 2005).
Problemstilling:
Hvordan forstår lærere problematferd, og hva mener de er viktig i arbeidet med problematferd i barneskolen?
Med utgangspunkt i problemstillingen har jeg i hovedsak benyttet Damsgaard, Nordahl, Ogden, Overland, Sørlie og Aasen som sentrale kilder for å få belyst viktige aspekter i arbeidet med problematferd.
Metode og analyser:
Jeg har valgt kvalitativt design med intervju som metode i forbindelse med datainnsamlingen i denne undersøkelsen. Kvalitativ forskningsmetode bygger på fenomenologisk og hermeneutisk vitenskapsteori. Ved å velge kvalitativt intervju, kan helheter, nyanser og detaljer komme frem (Vedeler 2000). Intervjuguiden er utarbeidet med tanke på å gjennomføre semistrukturerte intervjuer. Utvalget består av 6 lærere som arbeider ved forskjellige barneskoler i Buskerud. Jeg har ikke brukt noen standardmetode for å analysere intervjumaterialet.
Resultater:
Resultatene i denne undersøkelsen tyder på at lærerne forstår problematferd som et sammensatt fenomen. Lærerne forstår i vesentlig grad atferden som en ubalanse i samspillet med miljøet eleven ferdes i. Lærerne trekker frem struktur, forutsigbarhet, tydelig og positive voksne og tilpasset opplæring som viktige elementer i arbeidet med problematferd i skolen. Overland (2007) og Nordahl mfl (2005) fremhever at gode relasjoner lærer-elev er av stor betydning for å forebygge og redusere problematferd. I følge Ogden (2004) er det også vesentlig at felles verdier, grunnsyn og enhetlig praksis er til stede hos de ulike aktørene for å få til positive resultater. Flere skoler har gode resultater med å ha felles satsing og prioritering i arbeidet med sosial kompetanse. Andre skoler henviser til hopp- og sprettvirksomheten i norsk skole der satsingsområdene raskt skifter og at stadig nye elementer blir tilført skolen. Ulempen er at lite av det gamle fjernes (Hargreaves 2005). Flere av lærerne uttrykker bekymring for denne tendensen og opplever et dilemma når de føler de må velge bort arbeid med sosial kompetanse på bekostning av det faglige. Lærerne fremhever i stor grad betydningen av å samarbeide med andre, først og fremst med foreldrene. Teamsamarbeid, og helsesøster spesielt, blir også trukket frem som viktige medspillere i arbeidet med problematferd. I undersøkelsen spørres det etter et enda tettere samarbeid med andre instanser.