Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:14Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:14Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-06-11en_US
dc.identifier.citationGrov, Silje, Kravik-Berg, Karoline, . Skolegang etter ervervet hjerneskade. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31905
dc.description.abstractBakgrunn og formål Formålet med undersøkelsen er å belyse tilpasset opplæring for elever med ervervet hjerneskade. Vi har innhentet opplysninger fra lærere, foreldre og PP- rådgivere, og ønsker å sette fokus på deres erfaringer når det gjelder elevenes tilpassede opplæring. Problemstilling ”Hvilke erfaringer har lærere, foreldre og PP- rådgivere med tilpasset opplæring for elever med ervervet hjerneskade som har vansker innen tale, språk og/eller kognisjon?” Metode Datamaterialet er innhentet gjennom en kvalitativ metode hvor vi har utført ni semistrukturerte intervju. De tre informantgruppene vi har valgt er lærere, PP-rådgivere og foreldre. Innslag av Grounded Theory (GT) sammen med fenomenologiske og hermeneutiske perspektiv ble benyttet i analyse og tolkning av datamaterialet. Dataprogrammet NUDI*ST var et nyttig verktøy for å samle og kategorisere informantenes uttalelser. Resultater Lærerne understrekte at de hadde behov for oppfølging fra faginstanser som PPT, samt ressurser til individuell oppfølging, tekniske hjelpemidler og tilpasset materiell. Lærerne trakk fram hensiktsmessige måter å organisere opplæringen på som inndeling i smågrupper og individuell oppfølging med assistent eller spesialpedagog i eller utenfor storgruppen. Foreldrene ønsket at skolen skal legge vekt på ulike organiseringsformer i opplæringen. De trakk også fram at det tilpassede materiellet i skolen er mangelfullt, og at det med fordel kan settes mer fokus på bruk av tekniske hjelpemidler i opplæringen. Flere foreldre mente at lærerne kan inkludere dem mer i samarbeidet rundt elevenes opplæring. PP- rådgiverne hadde ulik grad av involvering i elevenes tilpassede opplæring. Deres arbeidsoppgaver består blant annet i sakkyndig vurdering, tilråding av ressurser, informasjon til foreldre og lærere og direkte behandling. I tilfeller hvor de mangler tilstrekkelig kompetanse, benytter de seg av instanser med spisskompetanse på området. Konklusjon De fleste informantene mente det er lite kompetanse på området ervervet hjerneskade. Uttalelsene varierte ut fra deres ulike roller i den tilpassede opplæringen. I tillegg varierer opplæringen i forhold til vanskene eleven har, hvordan opplæringen blir organisert, hvilke ressurser eleven får og hvordan samarbeidet mellom skole, hjem og PPT fungerer.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSkolegang etter ervervet hjerneskade : En kvalitativ studie av lærere-, foreldre-, og PP- rådgiveres erfaring med tilpasset opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-09-04en_US
dc.creator.authorGrov, Siljeen_US
dc.creator.authorKravik-Berg, Karolineen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Grov, Silje&rft.au=Kravik-Berg, Karoline&rft.title=Skolegang etter ervervet hjerneskade&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15732en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo62169en_US
dc.contributor.supervisorHeidi Mjelveen_US
dc.identifier.bibsys071233156en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31905/1/Trykk.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata