dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:16:10Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:16:10Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-06-08 | en_US |
dc.identifier.citation | Døble, Maria Hennestad, Strand, Torfinn Gjermunds, . Matematikkferdigheter bak murene. Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31903 | |
dc.description.abstract | Bakgrunn og formål: I stortingsmelding 27 (2004/05) kommer det frem at det er et svært høyt antall av de innsatte som har en matematikkvanske. Vanskene er selvrapporterte og kan derfor ikke anslås å være endelig, men tallene kan gi en indikasjon på hvor mange som sliter i faget. Det er videre et stort behov for å kartlegge de innsattes matematikkferdigheter ettersom vanskene rapporteres å forekomme hos halvparten av de innsatte.
Formålet vårt er å avdekke funn som kan være av preventiv nytte i fremtiden samtidig som vi ønsker nye kunnskapserfaringer omkring et ukjent område.
Problemstilling: Hvordan er matematikkferdighetene til innsatte i norske fengsler?
Vi ønsket også å finne ut hvorledes ferdighetene i matematikk forholdt seg til utvalgte bakgrunnsvariabler, samt hvor mange som hadde en vanske i faget. Dette sammenfattet vi i to underproblemstillinger:
1. Hvordan forholder matematikkferdighetene seg til variablene alder, kjønn, utdannelse og etnisk opprinnelse?
2. Hvor mange av de innsatte har en matematikkvanske?
Metode: Ettersom vi ønsket å kartlegge et fenomen det er lite forskning på, var det naturlig med en kvantitativ tilnærming. Vi gjennomførte en kartleggingsprøve i matematikk ved tre fengsler i østlandsområdet. Mulige respondenter ble innhentet ved hjelp av kontaktpersoner ved de respektive fengslene. Vi var aldri i direkte kontakt med de innsatte, men vi gav kontaktpersonene våre informasjon og instruksjoner per telefon. Selve kartleggingsprøven var en normert matematikkprøve for 5. klasse trinnet (M5). I tillegg ble respondentene bedt om å svare på et skjema for kartlegging av bakgrunnsinformasjon som alder, kjønn, utdanningsnivå og etnisk opprinnelse.
Besvarelsene fikk vi per post og svarprosenten var 63 %. Prøvene ble rettet og ført inn og bearbeidet i det statistiske dataprogrammet SPSS (Statistical Program for Social Sience).
Resultat: Av 58 respondenter skåret 17 under gjennomsnitt for 5. klasse, som utgjør 29.3 % av det endelige utvalget. Dette resultatet viser at det synes å være en stor andel, nesten en av tre, med det vi har definert som matematikkvansker.
Tre variabler ga signifikante forskjeller i forhold til resultatene på kartleggingsprøven for hele utvalget. Disse er utdanning i fengsel, matematikk i fengsel og oppvekstland. Respondentene vokst opp i Norge gjorde det bedre på prøven enn respondentene vokst opp utenfor Norge. På samme måten skåret respondentene som deltok i undervisning, undervisning generelt og matematikkundervisning spesielt, høyere enn respondentene som ikke deltok i undervisning. For MV-gruppen fikk vi derimot motsatt resultat. Hos denne gruppen fikk respondentene uten undervisning bedre resultat på prøven enn respondentene som deltok i undervisning. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Matematikkferdigheter bak murene : et pilotprosjekt | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-09-07 | en_US |
dc.creator.author | Døble, Maria Hennestad | en_US |
dc.creator.author | Strand, Torfinn Gjermunds | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Døble, Maria Hennestad&rft.au=Strand, Torfinn Gjermunds&rft.title=Matematikkferdigheter bak murene&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-15734 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 62088 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Rofl Bjarne Fasting | en_US |
dc.identifier.bibsys | 071236201 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31903/3/master_maria_torfinn.pdf | |