Abstract
Formål
Dette er en undersøkelse som er utarbeidet innenfor det spesialpedagogiske fagfeltet. Formålet med undersøkelsen er å gi innsikt i funksjonshemmede elevers faglige og sosiale inkludering på to skolearenaer, sett i et opplevelsesperspektiv.
Problemstillinger
Denne forskningsoppgaven har fått tittelen "Inkludert eller….?" Omvendt inkludering - fra bostedsskolen til spesialskolen. Med utgangspunkt i oppgavens tittel blir hovedproblemstillingen denne: Hvordan opplever funksjonshemmede elever og deres foreldre elevens inkludering i bostedsskolen og spesialskolen? Hovedproblemstillingen besvares med følgende delproblemstillinger: Hvordan opplever funksjonshemmede elever og deres foreldre elevens faglige og sosiale inkludering i bostedsskolen? Hvordan opplever funksjonshemmede elever og deres foreldre elevens faglige og sosiale inkludering i spesialskolen? I hvilken grad påvirket elevens inkludering i bostedsskolen foreldrenes valg om å søke eleven til spesialskole?
Bakgrunn
Spesialpedagogikkens historie synliggjør en utvikling fra en segregerende til en inkluderende opplæring for funksjonshemmede elever. Elevene skal nå få opplæring i eget nærmiljø, der tilpasset opplæring skal synliggjøres ved at skolen tar utgangspunkt i elevens forutsetninger og behov (Læreplanverket 1996, 2006). Til tross for skolepolitiske intensjoner om en skole med mangfold som gir rom for alle, synes skolehverdagens virkelighet å romme opplevelser av at skolens læringsmiljø ikke evner å fremme tilhørighet og deltagelse for alle elever.
Metode
Den metodiske tilnærmingen i denne undersøkelsen har vært en kvalitativ metode med bruk av semistrukturert intervju. Datamaterialet ble kategorisert og analysert gjennom valg av aktuelle tema som var relevante i forhold til å belyse oppgavens problemstilling. Utvalget i undersøkelsen består av funksjonshemmede elever og deres foreldre som har erfaringer både fra bostedsskolen og spesialskolen.
Resultater
Resultatene fra undersøkelsen viser at den funksjonshemmede elevens opplæring i bostedskolen i liten grad synes å være tilpasset elevens behov. Bostedsskolens sterke vektlegging av fellesundervisning og derav manglende variasjon, samt igangsetting av tiltak utenfor klassefellesskapets rammer, synes å virke ekskluderende for den funksjonshemmede eleven. Manglende tilrettelegging av tilpasset opplæring innenfor klassens rammer, synes å svekke den funksjonshemmede elevens tilhørighet og deltagelse i et felles læringsmiljø.
Resultatene fra undersøkelsen tyder på at spesialskolen gjennom sin vektlegging av variasjon og fellesskap evner å skape et læringsfellesskap som i stor grad mestrer å imøtekomme den funksjonshemmede elevens behov. Det er imidlertid et tankekors om spesialskolen i tilstrekkelig grad evner å gi den funksjonshemmede eleven nok utfordringer med utgangspunkt i elevens forutsetninger og behov.
Resultatene fra undersøkelsen tyder på at bostedskolens manglende kompetanse i å tilrettelegge et tilpasset opplæringstilbud for den funksjonshemmede eleven, ble avgjørende for foreldrenes valg om å søke overgang til spesialskole for eleven.