Skjul metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:59Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:59Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-31en_US
dc.identifier.citationRisholm, Ragnhild Båtsvik. Barn med ADHD i familien. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31888
dc.description.abstractBakgrunn for undersøkelsen Vi vet i dag at barn med ADHD er i risiko for å utvikle tilleggsvansker som atferdsforstyrrelser og emosjonelle vansker. Å oppdra et barn med ADHD stiller krav til foreldre når det gjelder konsekvent grensesetting. Familier med barn som har ADHD og atferdsforstyrrelser opplever ofte et høyere nivå av konflikter og negativ samhandling mellom foreldre og barn. I dag finnes det fastlagte program for atferdsorienterte intervensjoner som skal hjelpe foreldre til å snu de negative samhandlingsmønstrene i familien og dempe konfliktnivået. Russel Barkleys foreldreveiledningsprogram ”Defiant Children”er et slikt program. Barkleys foreldreveiledningsprogram er spesielt rettet mot foreldre som har barn med ADHD, og er et tilbud til foreldre i psykisk helsevern for barn og unge (BUP) og Pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT). Formål og problemstillinger Undersøkelsen har som formål å belyse fire foreldres opplevelser av å ha et barn med ADHD og atferdsvansker i familien, og hvordan Barkleys foreldreveiledningsprogram påvirker familiens samhandlingsmønster. Undersøkelsen bygger på semistrukturerte intervjuer med foreldre som har barn med ADHD og som har deltatt på Barkleys foreldreveiledningsprogram. Følgende todelte problemstilling ligger til grunn for undersøkelsen: Hvordan oppleves det å være foreldre til barn med ADHD og atferdsvansker? Hvordan kan Barkleys foreldreveiledningsprogram påvirke foreldre som har barn med ADHD og atferdsvansker? Teoretisk referanseramme og metode Den teoretiske referanserammen omfatter kontekstuelle og personlige risiki hos barn og foreldre, et salutogenetisk perspektiv på veiledning, sosial interaksjonsteori og rasjonalet for Barkleys foreldreveiledningsprogram. På den måten forsøker teoridelen av oppgaven å belyse foreldre-barn relasjoner og samspill, slik at disse kan ses i sammenheng med det som fremkommer i datamaterialet. Problemstillingens ordlyd ledet meg til en fenomenologisk inspirert intervjuundersøkelse, med fire individuelle intervjuer. Det ble gjort lydopptak av intervjuene, som ble transkribert kort tid etter intervjuet. Analysearbeidet ble foretatt ved bruk av dataprogrammet NUD*IST og metoden meningskategorisering i arbeidet med å tolke datamaterialet. Resultater At det er utfordrende å oppdra et barn med ADHD og atferdsvansker er uten tvil et faktum som foreldrene understreker i undersøkelsen. Et av funnene i undersøkelsen er foreldrenes opplevelse av at barnet strever med emosjonelle vansker i forbindelse med skolen. Foreldrene vurderer barnet som overdrevet selvkritisk i forhold til eget skolearbeid og prestasjonskrav til seg selv, i kombinasjon med en del negative tilbakemeldinger fra lærere. Foreldrene opplever at barnet med ADHD er en underyter i skolesammenheng. Å delta på Barkleys foreldreveiledning medfører redusert stress hos foreldrene, og et lavere konfliktnivå i familien. Foreldrene opplever at foreldreveiledningen har gitt dem metoder til å håndtere konflikter med barnet som er positive og hensiktsmessige. Foreldrene opplever at også barnet får økt trivsel og redusert stress som en følge av Barkleys foreldreveiledningsprogram. Til tross for at Barkleys foreldreveiledningsprogram som er et strukturert og fastlagt opplegg, kom det frem at foreldrene oppfatter programmets innhold på forskjellige måter avhengig av flere faktorer, blant annet deres attribusjoner i forhold til problemopplevelse i foreldrerollen.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarn med ADHD i familien : En kvalitativ undersøkelse av foreldres opplevelse av å ha barn med ADHD og atferdsvansker, og hvilken innvirkning Russel Barkleys foreldreveiledningsprogram har hatt på familien.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-07-06en_US
dc.creator.authorRisholm, Ragnhild Båtsviken_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Risholm, Ragnhild Båtsvik&rft.title=Barn med ADHD i familien&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15148en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo61171en_US
dc.contributor.supervisorEllen B. Ruuden_US
dc.identifier.bibsys070966451en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31888/1/masteroppgaven.pdf


Tilhørende fil(er)

Finnes i følgende samling

Skjul metadata