Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:34Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:34Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-29en_US
dc.identifier.citationGrasdal, Ingrid. "Hva gjør du når du snakker med eleven?". Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31882
dc.description.abstractEn deskriptiv studie av kommunikasjon som kan medvirke til elevens refleksjon i elevsamtalen. Bakgrunn og formål: Endrede opplærings- og vurderingsformer som skriftlig vurdering og individuelle planer gjør at lærer må kjenne sin elev godt. Undersøkelser viser at elever med problematferd ofte har en dårlig relasjon til lærer, og at få lærere viser til relasjonens betydning for problematferd. Det mest grunnleggende for å etablere en god relasjon er å kommunisere godt. Å kommunisere med eleven er noe av det lærer gjør mest i sitt arbeid. Denne oppgaven fokuserer på hvordan lærer kommuniserer i elevsamtalen for å etablere og ivareta en god relasjon mellom lærer og elev. Oppgavens problemstilling: •”Hvordan kan lærers kommunikasjon i elevsamtalen bidra til elevens refleksjon?” Delproblemstillinger: •Hvordan kan elevsamtalen bidra til en god relasjon mellom elev og lærer? •Hvilke kommunikative ferdigheter framstår som viktige i elevsamtalen? Metode: Det semistrukturerte intervju i et kvalitativt forskningsdesign er utgangspunkt for innsamling av data. Seks informanter er intervjuet om tema knyttet til elevsamtalen. Data er tolket i en hermeneutisk forståelse og knyttet til Kvales (2001) tolkningskontekster. Teori data er sett mot er dialektisk relasjonsforståelse, konstruktivisme, kommunikative ferdigheter i rådgivningssammenhenger, barnesamtalens metodikk og løsningsfokusert tilnærming Resultater og konklusjon: De resultat jeg sammenfatter tyder på at lærers kunnskap om fremmende/hemmende kommunikasjon og ferdigheter er viktige for å bidra til elevens refleksjon i elevsamtalen. •Elevsamtalen begrunnes med å etablere og styrke relasjonen mellom lærer og elev der tillit er et grunnelement. •Bevissthet om egne kommunikative ferdigheter er viktig for lærers holdning og mestring i samtalen. •Innholdet i elevsamtalen kjennetegnes av elementer som: Anerkjenne elevens følelser og opplevelser Positiv kommunikasjon som fokuserer på framtid og mestring Fokusere og forstørre det positive Åpne spørsmål som åpner for elevens refleksjon Eleven settes på sporet av utfordringer i form av oppdrag Åpen tilnærming som fremmer elevens mulighet til å finne strategier Lærer som legger til rette for elevens mestring ved støtte •Opplæring i elevsamtale og kommunikasjon er områder informantene ikke har fått i grunnutdanningen eller i arbeidssammenheng. Seks utdannings- institusjoner svarer at de ikke har slik opplæring. Det kan tyde på at tema har lite fokus i opplæringssammenheng. Elevsamtalen slik den formidles her preges av en anerkjennende kommunikasjon som viser seg i et positivt og mestringsorientert språk rettet mot framtid. Dette gjennom en metodisk tilnærming ved å stille åpne spørsmål der målet er elevens refleksjon rundt egne utfordringer og elevens involvering i egen mestring, og der lærer er på tilbudssiden for å legge til rette for elevens mestring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Hva gjør du når du snakker med eleven?" : En metodisk tilnærming til den gode elevsamtalenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-07-05en_US
dc.creator.authorGrasdal, Ingriden_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Grasdal, Ingrid&rft.title="Hva gjør du når du snakker med eleven?"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15140en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo60968en_US
dc.contributor.supervisorKari Gamsten_US
dc.identifier.bibsys070962073en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31882/2/DUOElevsamtalen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata