Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:39Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:39Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-24en_US
dc.identifier.citationHenrichsen, Elisabeth Birgitte. Kan det være noe i tillegg?. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31869
dc.description.abstractDenne studien er en kartleggingsundersøkelse for å se på sammenhengen mellom hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker hos barn med Fenylketonuri (PKU), som er en medfødt arvelig stoffskiftesykdom. Sykdommen kalles heretter PKU. Tidligere studier og uttalelser fra foreldre og fagfolk har antydet en slik sammenheng. Jeg ønsket videre å se på betydningen av vanskene i elevenes skolehverdag. For å få økt kunnskap om sammenhengen ble følgende problemstilling valgt; ”I hvilken grad eksisterer det en sammenheng mellom hyperaktivitet/konsentrasjonsvansker hos barn med PKU – og hvilken betydning kan slike vansker ha for disse elevenes skolehverdag?”. For å innhente informasjon benyttet jeg meg av kvantitativ metode. Vurderingsskjemaer fra foreldre og lærere til barn med PKU dannet grunnlaget for oppgavens empiri, og disse har blitt drøftet i lys av systemteori. Datagrunnlaget omfatter vurderingsskjemaer fra 22 foreldre til barn med PKU og deres 22 kontaktlærere. Positivismen har vært tilnærmingsmåte i forhold til undersøkelsens tolkning. Utgangspunktet for analysen var å komme frem til hvorvidt barn med PKU hadde hyperaktivitet/konsentrasjonsvansker, og hvordan disse vanskene i tilfelle artet seg. Funnene viser at mange barn med PKU sliter med tilleggsvansker som hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker spesielt. Undersøkelsen avdekker også forskjeller i vurderinger av den enkelte elev mellom skolen og hjemmet. Oppgaven ansees som et supplement til tidligere forskning på sammenhengen mellom konsentrasjonsvansker/hyperaktivitet og elever med PKU. Funnene har interesse for pedagoger i skolen, blant annet fordi den kan gi en økt forståelse for hvordan skolen arter seg for elever med PKU, og dermed danne et grunnlag for opplæring.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleKan det være noe i tillegg? : en kartleggingsundersøkelse av hyperaktivitet og konsentrasjonsvansker hos barn med stoffskiftesykdommen PKUen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-11-06en_US
dc.creator.authorHenrichsen, Elisabeth Birgitteen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Henrichsen, Elisabeth Birgitte&rft.title=Kan det være noe i tillegg?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-16907en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo60650en_US
dc.contributor.supervisorKristin Pedersenen_US
dc.identifier.bibsys07161009xen_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31869/1/master_heleoppgaven_240507.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata