Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:39Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:39Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-23en_US
dc.identifier.citationWillard, Kristin Trondsgård. Med stemmen som arbeidsredskap. Masteroppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31863
dc.description.abstractBakgrunn og formål Formålet med denne undersøkelsen er å kartlegge læreres kjennskap til og opplevelse av stemme og stemmebruk. Lærere utsettes for uvanlig høye krav til stemmen og er en av de yrkesgruppene som er mest utsatt for utvikling av stemmevansker. Med dette som bakgrunn vil det være interessant å se hvor vidt lærere har et bevisst forhold til hvordan de benytter og oppfatter sin egen stemme. I stemmebelastende yrker vil det være nødvendig med informasjon knyttet til hensiktsmessig stemmebruk. En kartlegging av læreres kjennskap til stemme og stemmebruk vil gi nyttig informasjon om hvilke forhold ved stemmens funksjon og bruk lærere bør kjenne til. Problemstilling Ut i fra bakgrunn og formål stilles følgende problemstilling: Hva slags kjennskap til stemme og opplevelse av egen stemmebruk har lærere i grunnskole og videregående skole? Denne problemstillingen er videre operasjonalisert i følgende tre forskningsspørsmål: 1. Hva slags kjennskap har lærerne til faktorer som påvirker stemmen? 2. Utgjør lærerne en risikogruppe? 3. Hvordan oppfatter lærerne sin egen stemme? Metode Det er i denne undersøkelsen valgt survey som design og spørreskjema som metode, da dette egner seg ved store respondentgrupper. Undersøkelsen ble sendt ut til fem skoler i Oslo og Akershus, hvorav fire grunnskoler og en videregående skole. Det ble totalt sendt ut 175 spørreskjema, og av disse svarte 99 respondenter. Dette tilsvarer en svarprosent på 57 %. Dataanalyse Datamaterialet er statistisk bearbeidet og analysert i SPSS (Statistical Package for the Social Sciences), et dataprogram for statistisk analyse av kvantitative data. Resultatene fremstilles både deskriptivt og grafisk i form av frekvenstabeller, krysstabeller og stolpediagram. Resultater Resultatene fra undersøkelsen viser at de fleste lærerne har et bevisst forhold til bruk av stemme i undervisning, da 89 % av respondentene noen ganger eller ofte tenker på hvordan stemmen brukes i undervisningssammenheng. Med tanke på at 78 % av lærerne ikke har hatt stemmebruk gjennom utdanning viser lærerne god kjennskap til enkelte faktorer som påvirker stemmen. Lærerne ser ut til å oppfatte stemmen sin som gjennomsnittlig på de ulike parametrene som måler stemmens kvalitative uttrykk. 46 % av lærerne har hatt stemmeproblemer i arbeidssammenheng, og noen lærere opplever symptomer forbundet med stemmevansker. Likevel er samtlige parametere knyttet til disse symptomene overrepresentert i kategorien ikke stor grad. Slik ser det ut som flertallet av lærerne i mindre grad utgjør en risikogruppe. Ut i fra de resultater som her foreligger er det grunn til å anta at læreryrket er et stemmebelastende yrke, da 80 % av respondentene i moderat eller stor grad synes det stilles store krav til stemmen i arbeidet. Følgelig bør utdanningssystemet ta læreres stemmebelastning på alvor og gjennom stemmebruk i utdanning, samt oppfølging under arbeid, bidra til å forebygge stemmeslitasje og stemmevansker.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMed stemmen som arbeidsredskap : en undersøkelse knyttet til lærere og stemmebruken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-08-27en_US
dc.creator.authorWillard, Kristin Trondsgården_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Willard, Kristin Trondsgård&rft.title=Med stemmen som arbeidsredskap&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15604en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo60563en_US
dc.contributor.supervisorKristine Gillebergen_US
dc.identifier.bibsys071188126en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31863/1/rettet.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata