Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:53Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:53Z
dc.date.issued2007en_US
dc.date.submitted2007-05-22en_US
dc.identifier.citationAskvik, Anne-Marie Sørnes. Testlederes vurdering av kartleggingstesten MS 4-8. Hovedoppgave, University of Oslo, 2007en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31857
dc.description.abstractBakgrunn og formål En kartleggingstest kan si noe om hva et barn mestrer og hva det synes er vanskelig. Ved oversettelse av en test stilles det krav til testprodusent angående språk og materiell, informasjon om hensikt og nytte, samt pålitelighet og gyldighet. I Stortingsmelding nr.16 (2006-2007) foreslås en tidlig innsats for å kunne avhjelpe barn med faglige og sosiale vansker. Med tidlig innsats menes både å kunne avdekke vanskene tidlig, og å iverksette tiltak tidlig. Et av hjelpemidlene kan være gode kartleggingstester som kan gi grunnlag for videre tilrettelegging. Min erfaring er at det savnes kartleggingstester som viser tidlig matematisk kunnskap om barns oppfatning av antall. Formålet med denne oppgaven er å vurdere en nylig oversatt kartleggingstest på dette området. Problemstilling Hvordan vurderer testledere å ta i bruk kartleggingstesten MS 4-8 i norsk oversettelse? Vurderingen av testen ble gjort i forhold til administrasjon, grunnleggende begreper og som grunnlag for tiltak. Metode For å få svar på hvordan testledere vurderte MS 4-8, brukte jeg et kvalitativ forskningsdesign med halvstrukturert intervju. Utvalget bestod av seks pedagoger med erfaring fra barn i aldersgruppa fire til åtte år, og erfaring med kartleggingstester. Prosjektet baseres på hermeneutisk forståelse og en fenomenologisk retning. Informantenes verbale utsagn utgjorde hovedtyngden i datamaterialet. Datamaterialet ble tematisk kategorisert og kodet, og sett i forhold til teoretisk bakgrunn. Resultater Det kom fram av undersøkelsen at testen vurderes positivt i forhold til språket i oversettelsen, og at materialet var motiverende for barna. Testlederne hadde utbytte av å kunne observere barnas løsningsstrategier og handlinger underveis i testsituasjonen. Resultatene viste at skåring og skåringsprosedyrer var uklare områder. Det ble også ytret ønske om utforming av testmanualen i tre deler bestående av informasjon, instruksjon og fasit.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleTestlederes vurdering av kartleggingstesten MS 4-8 : en undersøkelse om hvordan testledere vurderer å ta i bruk en kartleggingstest i antallsoppfatning for barnehage og småskoleen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2007-08-02en_US
dc.creator.authorAskvik, Anne-Marie Sørnesen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Askvik, Anne-Marie Sørnes&rft.title=Testlederes vurdering av kartleggingstesten MS 4-8&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-15330en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo60468en_US
dc.contributor.supervisorGuri Nortvedten_US
dc.identifier.bibsys071041818en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31857/1/ferdig2.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata