dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:14:28Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:14:28Z | |
dc.date.issued | 2007 | en_US |
dc.date.submitted | 2007-05-09 | en_US |
dc.identifier.citation | Trulsen, Heidi Iren. En studie om samarbeid mellom PPT og skolene. Masteroppgave, University of Oslo, 2007 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31852 | |
dc.description.abstract | Studiets innhold
En studie om samarbeid mellom PPT og skolene.
”Opplever PP-rådgivere og lærere at ART som metode gir dem et felles utgangspunkt for et godt samarbeid om elever med atferdsvansker?”
Blir ART metoden et hjelpemiddel? Ble samarbeidet bedre?
Bakgrunn
For å kunne besvare problemstillingen kreves det belysning av flere emner. Hva forstås med atferdsvansker?
Kauffman, (i Ogden 1998) konkluderte i 1980 med at det ikke finnes en entydig definisjon av atferdsvansker. Det er ikke et objektivt fenomen som eksisterer uavhengig av våre sosiokulturelle regler. Han mener at atferdsvansker er hva vi gjør det til, hver enkelt av oss.
Med et godt samarbeid forstås det at det finner sted et samspill mennesker i mellom hvor den personlige kompetansen er viktig (Skau 1998).
ART er en metode som har utarbeidet redskaper for utvikling av sosial ferdighetstrening, sinnekontroll og moralsk resonneringstrening, for at elever med atferdsvansker også skal beherske dette samspillet (Goldstein m fl. 2004).
Hensikt
Min erfaring fra skoler, er at samarbeidet mellom lærere og PPT kan være utfordrende. Forventningene til de forskjellige rollene var ikke alltid definert, og samarbeidet ble satt på prøve. Jeg ønsket å belyse lærerens, spesialpedagogens og PP-rådgiverens opplevelse av dette samarbeidet. Dette gjelder både samarbeid generelt og etter at ART ble innført i skolen.
Metode og materiale
Jeg har brukt kvalitativt intervju hvor jeg har hatt samtaler med tre informanter; lærer, spesialpedagog og en PP-rådgiver.
Jeg valgte semistrukturert intervju fordi jeg underveis kunne stille utdypende spørsmål. Samtidig hadde jeg ferdige gjennomtenkte spørsmål jeg ønsket svar på.
Dalen (2004) beskriver kvalitativ forskningsmetode på denne måte:
Et overordnet mål for kvalitativ forskning, er å utvikle forståelsen av fenomener knyttet til personer og situasjoner i deres sosiale virkelighet. Begrepet ”livsverden” brukes for å belyse den enkeltes opplevelse av sin hverdag.
Funn
Det var ulike oppfatninger av hvordan et godt samarbeid skulle fungere og de var uenige om hvordan det generelle samarbeidet fungerte. De var ikke enige i hvordan dette samarbeidet var før de innførte ART, og de var ikke enige om det generelle samarbeidet etter at de innførte ART. Læreren mente det var vanskelig å få til et godt samarbeid, da det ikke var tid og rom for det. Læreren mente videre at det var ingen forandring på det generelle samarbeidet etter at ART ble innført. Spesialpedagogen syntes det var et greit samarbeid både mellom henne og læreren, og mellom henne og PP-rådgiveren. Det var faste møter med PPT som ga grunnlag for samarbeidet. De møtene hadde ingenting med ART å gjøre.
PP-rådgiveren mente samarbeidet var så godt som det kunne bli, både før og etter at ART ble innført. Når de samarbeidet konkret om ART, var alle fornøyde.
Konklusjonen blir at de delvis er enig i at ART som metode gir dem et felles utgangspunkt for et godt samarbeid om elever med atferdsvansker. De mener det ikke er blitt noen forandring i det generelle samarbeidet. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | En studie om samarbeid mellom PPT og skolene : blir ART metoden et hjelpemiddel? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2007-09-03 | en_US |
dc.creator.author | Trulsen, Heidi Iren | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Trulsen, Heidi Iren&rft.title=En studie om samarbeid mellom PPT og skolene&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2007&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-15693 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 59148 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Else Kokkersvold | en_US |
dc.identifier.bibsys | 071223606 | en_US |
dc.identifier.fulltext | Fulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31852/3/MasteroppgavenHeidiIren%5B1%5D.05.07.pdf | |