Abstract
Problemstilling:
”Hvordan blir IKT brukt i spesialundervisningen?” En studie av
lærernes opplevelse og bruk av IKT i spesialundervisningen. I tillegg har jeg fem underproblemstillinger som dreier seg om lærernes bakgrunn og kompetanse, skolens tilrettelegging, IKT i undervisningen, holdninger hos lærerne og samarbeidet om IKT bruk på skolene.
Bakgrunn:
Mange av elevene med behov for spesialundervisning ser ut til å dra stor nytte av datastøttet undervisning - motivasjon, konsentrasjon, trygghet og kontroll, tilpasning, skriveferdighet, lyd, bilde, tekst. Forskning har også vist at elever med behov for spesialundervisning kan ha nytte av å bruke data i opplæringen. I læreplanene L- 97 og Kunnskapsløftet er det lagt opp til en omfattende bruk av IKT i
skolen. Der slåes det fast at alle lærere skal integrere IKT i sin undervisning. Det ser derfor ut som om dette hjelpemidlet er tiltenkt en viktig plass i skolen. Det foregår en stadig utvikling når det gjelder maskinutrustning og programvare som kan komme elevene til gode. Pc- tettheten for elever og lærere har økt, og verktøyet inngår mer som en naturlig del av opplæring for elevene. Med bakgrunn i dette valgte jeg i min hovedfagoppgave å rette oppmerksomheten mot hvordan lærere bruker IKT i spesialundervisningen. Formålet med oppgaven er å øke min innsikt i bruken av IKT i grunnskolen.
Metode: For å få svar på min problemstilling valgte jeg en kvantitativ tilnærming med et enquet som instrument. Lærerne fikk et spørreskjema med 38 spørsmål. Disse var rettet mot kompetanse, opplevelser ved bruk av IKT, og erfaringer og holdninger til IKT bruk i spesialundervisningen. Dataene som er samlet inn, er i stor grad av
kvantitativ art, selv om det i spørreskjemaet kan være glidende overganger mellom hva en får inn av kvantitativ og kvalitativ informasjon. Utvalget består av 59 lærere fra ulike bydeler og skoler i Oslo- området. Dataene fra undersøkelsen ble lagt inn og behandlet i et statistikkprogram. Dermed var det mulig å se på alle lærerens svar under ett og gjøre sammenlikninger i forhold til svarene - deskriptiv statistikk.
Resultater:
I denne undersøkelsen var de fleste kvinner, og de hadde
spesialpedagogisk utdannelse. Mange var fornøyd med datamaskiner og mulighet for bruk av data på skolene. Totalt sett tyder resultatet at IKT blir brukt i spesialundervisningen, men i nokså varierende grad. Lærerne opplevde data som et godt supplement i opplæringen. I fagene norsk og matematikk ble data mest brukt. Tekstbehandling var det området de opplevde at elevene profiterte mest på. Samtlige
mente de at IKT ga god læringseffekt for deres elevgruppe, og at IKT var et viktig supplement. Lærerne hadde et ønske om å heve sin IKT-kompetanse. Samarbeid på tvers var ikke særlig prioritert, verken om enkelt elever, på tvers av klasser og på skolene generelt.