Abstract
Bakgrunn og formål
Bakgrunn for valg at tema i hovedoppgaven skyldes både personlige og faglige grunner. Allerede i barneskolealder fikk jeg oppleve konsekvenser av omsorgssvikt, da en av mine beste venninner flyttet uten forvarsel. Senere fikk jeg vite at det skyldes at hun hadde blitt seksuelt misbrukt av sin stefar. På ungdomsskolen og videregående skole dukket det opp flere saker der klassevenninner hadde vært utsatt for seksuelle overgrep. Det var også elever hvis foreldre misbrukte alkohol og piller, eller hadde store psykiske problemer. Dette la spiren for mitt engasjement i forhold til omsorgssvikt. Som nyutdannet pedagog og avdelingsleder i barnehage møtte jeg raskt på barn hvor jeg ble bekymret for deres omsorgssituasjon i hjemmet. Det ga meg en følelse av maktesløshet. Heldigvis fikk jeg anledning til å delta på et kurs om barnemishandling og omsorgssvikt. Der fikk jeg konkrete tips for videre arbeid og tro på at jeg som pedagog kan hjelpe omsorgssviktende foreldre og deres barn. På studier i spesialpedagogikk fikk jeg kjennskap til prosjektet ”Barnehagen som tiltak i barnevernet” som ble utført av Anne Sagbakken med flere (Sagbakken og Aanderaa, 1993). Resultatet av dette prosjektet tegnet et dystert bilde av den hjelpen barnevernets klienter fikk i barnehagen. Ut fra min personlige erfaring med omsorgssvikt, samt min bakgrunn som førskolelærer syntes jeg disse funnene var svært bekymringsverdige. Samtidig husket jeg min egen usikkerhet da jeg som avdelingsleder i barnehage ble bekymret for barns omsorgssituasjon i hjemmet. Da jeg skulle velge problemstilling for min hovedoppgave falt det naturlig for meg å velge et tema som omhandler omsorgssvikt og knytte det opp til barnehagen. Formålet med hovedoppgaven er å undersøke hvilken kompetanse pedagoger i barnehage har på arbeid rundt omsorgssviktende foreldre og deres barn. Hovedmålet med min undersøkelse er å lære mer om pedagogers kunnskap, erfaring, ferdigheter og holdninger i forhold til slikt arbeid.
Problemstilling
Hvilken kompetanse har pedagoger i barnehage på arbeid rundt omsorgssviktende foreldre og deres barn?
For å belyse problemstillingen har jeg delt den inn i tre underproblemstillinger:
1.Hvilken erfaring har pedagoger i barnehage på arbeid rundt omsorgssviktende foreldre og deres barn?
2.Hvordan vurderer pedagoger i barnehage egen kompetanse i forhold til arbeid rundt omsorgssviktende foreldre og deres barn?
3.Hvilke utfordringer og kompetansebehov har pedagoger i barnehage i forhold til arbeid rundt omsorgssviktende foreldre og deres barn?
Metode
Respondentene i min undersøkelse var 45 pedagoger som arbeidet i kommunale barnehager i en bydel av Oslo i året 2001. For å svare på min problemstilling valgte jeg en ekstensiv/kvantitativ metode, hvor jeg brukte spørreskjema for å samle inn data. I spørreskjemaet hadde jeg også med noen åpne spørsmål for å kunne supplere de kvantitative data med kvalitative data.
Dataanalyse
I analysen av data har jeg brukt statistikkprogrammet Statistical Package for Social Sciences (SPSS). 11.0. For å kunne ta i bruk SPSS laget jeg en datamatrise med navn på variabler. I tillegg laget jeg et eget dokument for å systematisere kommentarer og spørsmål fra respondentene.
Presentasjon og drøfting av data
I presentasjon av data har jeg stort sett forholdt meg til spørreskjemaets forskjellige deler. Jeg har valgt å drøfte data fra undersøkelsen fortløpende. I det siste kapittelet har jeg oppsummert resultatene og kommet med avslutning, der jeg også har kommet egne betraktninger i forhold til de funn jeg fant gjennom undersøkelsen.