Abstract
Bakgrunn:
Tradisjonelt har forskning rettet mest fokus mot lese- og skrivevansker når det gjelder utredning av elever med spesifikke lærevansker. I den senere tid er man imidlertid blitt mer oppmerksom på elever som strever med innlæring og forståelse i matematikkfaget også. Nyere forskning har rettet søkelyset mot en eventuell sammenheng mellom lese-/skrivevansker og matematikkvansker (Ostad 1998, Jordan & Hanich 2000, Geary 1993, Light og Defries 1995). Undersøkelser viser at elever med skriftspråkvansker, dvs. vansker når det gjelder lesning og/eller skrivning ofte også har matematikkvansker (ibid). Jeg fant tematikken interessant da det er forsket lite på feltet, og jeg vil med denne undersøkelsen ta utgangspunkt i elevgruppen med både lese-/skrivevansker og matematikkvansker. Formålet med oppgaven er å få innsikt i elever og læreres oppfatning av om det finnes en sammenheng mellom lese-/skrivevansker og matematikkvansker, og samtidig sette fokus på elever med disse vanskene og deres egenopplevelse av skolehverdagen.
Problemstilling:
Min hovedproblemstilling er følgende:
- Kan man si at det finnes en sammenheng mellom lese-/skrivevansker og matematikkvansker, og i så fall hvilken/hvilke? Og hvordan opplever elever med disse vanskene skolehverdagen?
For å kunne utdype problemstillingen har jeg satt opp følgende delproblemstillinger:
- Hvordan beskriver informantene sammenhenger mellom lese-/skrivevansker og matematikkvansker?
- Hvilke tanker har elever og lærere om elevens skolehverdag?
- På hvilken måte fungerer ressursbruken på det spesialpedagogiske feltet i en norsk og en amerikansk skole?
- Hva sier lærerne om utvikling i skolen for elever med lese-/skrivevansker og matematikkvansker med tanke på tilpasset opplæring?
Metode:
Jeg har valgt å benytte meg av en kvalitativ forskningstilnærming, da et hovedmål innenfor denne retningen er å utvikle forståelsen av fenomener knyttet til personer og situasjoner i deres sosiale virkelighet. Ved å velge semistrukturert intervju som metode åpnet jeg for muligheten til også å kunne gå utenom en fast intervjuguide, og det å kunne stille utdypende spørsmål underveis. Jeg ønsket å tilnærme meg problemstillingen min på en hermeneutisk måte, hvor det sentrale er elevenes opplevelsesdimensjon. Utvalget består av fire case, hvor jeg også har intervjuet elevenes ansvarlige lærere ved to ungdomsskoler i USA og Norge.
Resultater:
Undersøkelsen viser at det finnes sammenhenger mellom lese-/skrivevansker og matematikkvansker, og jeg vil her trekke frem felles språkvansker, hukommelsesvansker og strategibruk. De forskningsmessige resultatene kan settes opp mot tidligere forskning som indikerer sammenhenger mellom de nevnte områdene (Baddeley 1999, Ostad 1998, Jordan & Hanich 2000, Geary 1993, Light og Defries 1995). Når det gjelder elevperspektivet i problemstillingen så beskriver elevene at de liker skolen, men at deres lærevansker gjør skolehverdagen noe tyngre for dem. Elevene ytrer at deres lese-/skrivevansker og matematikkvansker ikke går utover den generelle selvoppfatningen i noen særlig grad.