Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:09Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-06-15en_US
dc.identifier.citationAker, Maria. Fonologisk bevissthet og matematikkferdigheter. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31789
dc.description.abstractTema for avhandlingen er sammenhengen mellom fonologisk bevissthet og matematikkferdigheter. Det er til nå forsket mye på spesifikke lese- og skrivevansker i forhold til fenomen som fonologisk prosessering, bevissthet og koding, og det er av allmenn oppfatning at dysleksi blant annet er forårsaket av en svikt i det fonologiske systemet (Lyon, 95). Undersøkelsen går i hovedsak ut på å se nærmere på matematikkferdigheter, og fonologisk bevissthet som mulig påvirkningsfaktor. Det er i dag forsket lite på sammenhenger som kan bunne i elevens egen tilegnelse av for eksempel fonologisk bevissthet. Vi vet at fonologiske vansker er en av hovedårsakene til spesifikke lese- og skrivevansker, og ettersom forskning tyder på at det eksisterer en comorbiditet mellom skriftspråkvansker og matematikkvansker, er dette av stor interesse å se nærmere på (Ostad, 2004). Et godt korttidsminne danner grunnlag for læring, og tilegnelse av fonologisk basert materiale ser ut til å finne sted i deler av dette minnet, kalt den fonologiske sløyfe (Baddeley og Hitch, 1989). Den empiriske undersøkelsen bygger på en sammenligning av 89 elevers resultater på en matematisk kartleggingsprøve, test av fonologisk bevissthet og test av korttidshukommelse. Elevene er fordelt på 3 klassetrinn, 2. 4. og 6.klasse. Informantene er valgt ut på bakgrunn av resultat på kartleggingsprøve i matematikk, og representerer en tilnærmet normalfordeling. Dvs. at det er stor spredning i matematiske prestasjoner på alle klassetrinn. Fonologisk bevissthet og korttidshukommelse er testet individuelt, og samme testmateriale er benyttet på alle elever uansett klassetrinn. Resultatene fra undersøkelsen viser noen hovedtendenser. For det første er det signifikant korrelasjon mellom matematikkferdigheter og fonologisk bevissthet i samlet gruppe. Disse viser seg også å være gjeldende avhengig av aldre og klassetrinn. En t-test for uavhengige utvalg viser at det eksisterer til stor del signifikante forskjeller mellom lavtpresterende og høytpresterende gruppe i matematikk når det gjelder fonologisk bevissthet. Regresjonsanalyse utført mellom variablene matematikkferdigheter, fonologisk bevissthet og korttidshukommelse viser at det eksisterer en signifikant interaksjonseffekt mellom matematikkferdigheter, fonologisk bevissthet og korttidshukommelse, men at denne mister sin kraft dersom det kontrolleres for fonologisk bevissthet. De forskningsmessige resultatene kan settes opp mot tidligere forskning som indikerer sammenhenger mellom nettopp fonologisk bevissthet og matematikkferdigheter. Blant annet kan dette ha sin rot i teoriene rundt et arbeidsminne, og da særlig rundt funksjonen av den fonologiske sløyfe. Resultatene er samsvar med flere tidligere forskningsmessige undersøkelser, men er også blitt belyst ved hjelp av matematiske kjennetegn som privat tale og strategivalg (Ostad, 2004).nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFonologisk bevissthet og matematikkferdigheter : en empirisk undersøkelse basert på elever i 2. 4. og 6.klasseen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-09-20en_US
dc.creator.authorAker, Mariaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Aker, Maria&rft.title=Fonologisk bevissthet og matematikkferdigheter&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-13022en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo42183en_US
dc.contributor.supervisorSnorre A. Ostaden_US
dc.identifier.bibsys061485640en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata