Abstract
Tittel på studien er I hvilken grad kan bruk av Dunn og Dunns læringsstiltilnærming i hjemmearbeid for begynnerstudenter i sykepleie bidra til å øke læringsutbytte?
Bakgrunn
Utredningsarbeid, som er gjort i Norge, på studenter i høyere utdanning viser at tanker om egen læring, forventninger og studentmiljøet har betydning for motivasjonen og læringsresultatet. I følge St. meld. nr. 27 (Kvalitetsreformen) er det nødvendig å gjennomgå studienes undervisningsmetoder og finne nye løsninger som fremmer større intensitet i studiene og bedre oppfølging av alle studenter. Dette representerer nye utfordringer for utdanningsinstitusjonen på mange områder, blant annet for nytenkning i forhold til metodiske tilnærminger. I mer enn 20 år har det pågått empiriske undersøkelser i USA som viser at studenter signifikant forbedrer læringsresultatet der undervisningen tilpasses studentens individuelle læringsstil.
Hensikt
Hensikten med studien er å undersøke om sykepleierstudenter får økning i læringsutbytte ved bruk av læringsstiltilnærming når nytt og vanskelig fagstoff skal læres. Denne studien om sykepleiestudenters bruk av læringsteilnærming er den første som hittil er gjort i Norge. I det perspektivet kan denne oppgaven ses på som innovativ.
Metode og materialet
Studiens design er til en viss grad sammenlignbart med en pretest- posttest design. Det er gjennomført to spørreundersøkelser på et bekvemlighetsutvalg, bestående av 22 begynnerstudenter i sykepleie. Det første spørreskjemaet inneholder vurderingsspørsmål, og gir data om studentenes individuelle læringsstilpreferase. Det andre spørreskjema bidrar med data om studentenes forståelse for egen måte å lære på, og deres erfaringer med bruk av individuell læringsstiltilnærming. Spørreskjemaets form er systematisk strukturert med lukkede, og noen få åpne spørsmål.
Funn
Alle studentene mente at kjennskap til egen måte å lære på ga økt forståelse for dette. Flesteparten av studentene mente at forståelsen for egen måte å lære på har økt etter identifisering av individuell læringsstilpreferanse i ganske stor grad til i veldig stor grad.
Alle studenter har brukt læringsstiltilnærming, men i varierende grad. For flesteparten av studentene har bruk av læringsstiltilnærming ført til økning i forståelsen for egen måte å lære på i ganske stor grad eller i stor grad.
Alle studentene gjorde endringer, i varierende grad i sin måte å lære på, etter at de fikk identifisert individuell læringsstilpreferanse. Halvparten av studentene mente at endringene har hatt betydning for læringsutbytte i ganske stor grad eller i stor grad.