Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:37Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:37Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-06-01en_US
dc.identifier.citationSkomedal, Gro Kristin Skard. Å lære og være voksen og ung samtidig. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31777
dc.description.abstractSammendrag Innenfor spesialpedagogikk er forebygging et sentralt tema. Ved å arbeide forebyggende tilrettelegger vi for individets sunne psykososiale utvikling. I denne masteroppgaven dreier forebyggende arbeid seg om å støtte ungdom på veien mot en trygg voksentilværelse. Masteroppgaven er del av Læringsprosjektet ved Institutt for Spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Prosjektet undersøker, ved hjelp av ulike forskningstilnærminger, ungdoms erfaringer omkring læring på flere arenaer. Prosjektet ledes av førsteamanuensis Peer Møller Sørensen og doktorgradstipendiat Nils Breilid. Læringsprosjektet er igjen del av et større forskningsprogram, kalt Oppvekstvilkår, læring og inkludering , ledet av dr. philos Edvard Befring. Denne masteroppgaven beskriver en viktig del av ungdoms oppvekst; læring i fritid. Undersøkelsen er gjennomført på Oslo Røde Kors ressurssentre, en lavterskel forebyggende fritidsarena for ungdom. Med utgangspunkt i problemstillingen; Hvordan opplever ungdom som benytter seg av Oslo Røde Kors ressurssentre sin egen læring på sentrene? , fokuserer undersøkelsen på ungdommenes egne meninger. Formålet er å frembringe oppdatert kunnskap om moderne læringsopplevelser. Kunnskapen er nødvendig for å kunne møte gruppen på en adekvat måte. Opplevelsene sees i et sosialkonstruktivistisk læringsperspektiv. Et slikt teoretisk utgangspunkt beskriver læring som tilegnelse av meningsfull kunnskap og ferdigheter som nødvendig for deltagelse i sosiale fellesskap. Perspektivet er derfor hensiktsmessig i en undersøkelse av læring på en fritidsarena. Gjennom det sosialkonstruktivistiske læringsperspektivet, bindes identitet og samfunn til individets læring, og dermed også til utgangspunktet for oppgaven; ungdoms læringsopplevelser på Oslo Røde Kors ressurssentre. Oppgaven har et fenomenologisk inspirert vitenskapsteoretisk grunnlag; jeg ønsker nærhet til ungdommenes egne meninger. Med bakgrunn i problemstillingens subjektive opplevelsesdimensjon valgte jeg en kvalitativ forskningstilnærming med intervju som metode. Jeg gjennomførte først en pilotstudie med et ferdig utviklet spørreskjema fra Læringsprosjektet. Slik fikk jeg et bredt grunnlag for utarbeidelse av intervjuguiden. Analysen av intervjuene er inspirert av grounded theorys analytiske redskaper, hvor intervjumaterialet styrer kategoriseringen. Ved en slik tilnærming til intervjumaterialet oppnådde jeg masteroppgavens hensikt; nærhet til ungdommens egne meninger om læringsopplevelser. Tre hoveddeler viste seg sentrale; Samfunnet, Fellesskapet og Ungdommen. Disse er fremhevet i presentasjon, tolkning og diskusjon av enkeltfunn, og strukturerer videre en utdypende drøfting av hovedfunn i forhold til problemstillingen. Intervjumaterialet viser at alle informantene opplever læring på ressurssentrene. Læringen oppleves å ha en personlig og sosial funksjon for den enkelte. Informantene forteller om læring av kunnskap, ferdigheter og holdninger som er nyttige redskap i sosiale sammenhenger. Videre forteller de om sin personlige forandring og utvikling som resultat av læring på ressurssentrene. Overordnet kan man si at ungdommene opplever at det handler om å lære; ( )hvordan man kan være samtidig voksen og ung lissom (Farah). Masteroppgaven viser at forebygging kan sees som helsefremmende arbeid, gjennom støtte til den enkeltes læringsopplevelser som grunnlag for en meningsfylt voksentilværelse.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ lære og være voksen og ung samtidig : en kvalitativ undersøkelse av ungdoms læringsopplevelser på en forebyggende fritidsarena.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-08-10en_US
dc.creator.authorSkomedal, Gro Kristin Skarden_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skomedal, Gro Kristin Skard&rft.title=Å lære og være voksen og ung samtidig&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12697en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo41863en_US
dc.contributor.supervisorNils Breiliden_US
dc.identifier.bibsys061203181en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata