Abstract
Tidligere forskning har vist at arbeidshukommelse kan ha sammenheng med matematikkferdigheter. Formålet med dette masterprosjektet har vært å undersøke sammenhengen mellom arbeidshukommelse, slik Baddeley definerer det, og matematikkprestasjoner. To komponenter av Baddeleys arbeidshukommelsesmodell har blitt belyst: den fonologiske sløyfen og den sentrale styringsenheten. Disse har blitt operasjonalisert ved hjelp av The Working Memory Test Battery for Children, utviklet av Gathercole og Pickering. Den fonologiske sløyfen har blitt operasjonalisert ved hjelp av to deltester, ”tallrepetisjon” og ”ordrepetisjon”. Den sentrale styringsenheten har blitt operasjonalisert ved hjelp av deltesten ”baklengs tallrepetisjon”. Matematikkprestasjonene har blitt operasjonalisert ved hjelp av den nasjonale prøven 2005 i matematikk for 4. trinn. I tillegg ble resultatene kontrollert for IQ ved hjelp av to deltester fra WISC-III, ”ordforståelse” (verbal IQ) og ”terningmønster” (nonverbal IQ).
Utvalget besto av 40 barn fra to forskjellige skoler på Østlandet. Elevene gikk på 5. trinn og ble delt inn i to kontrastgrupper. Gruppe 1 besto av 20 elever med lave matematikkprestasjoner og gruppe 2 besto av 20 elever med høye matematikkprestasjoner.
Resultatene viser at gruppe 1 skåret signifikant lavere enn gruppe 2 i deltestene ”tallrepetisjon” og ”baklengs tallrepetisjon”, men ikke i ”ordrepetisjon”. Forskjellen nærmet seg allikevel et signifikansnivå. Da det ble kontrollert for intelligens, skåret gruppe 1 ikke signifikant lavere på noen av deltestene. Da det bare ble kontrollert for verbal intelligens, var resultatene i ”baklengs tallrepetisjon” signifikant lavere i gruppe 1. Dette gjaldt også da det bare ble kontrollert for nonverbal intelligens. Disse resultatene kan skyldes store forskjeller mellom verbal og nonverbal IQ-skåre hos noen barn. Det ble også foretatt en sammenligning mellom barn med en IQ-skåre høyere enn 100 med lave matematikkprestasjoner og barn med en IQ-skåre høyere enn 100 med høye matematikkprestasjoner. Da viste det seg at gruppen med lave matematikkprestasjoner skåret signifikant lavere i ”baklengs tallrepetisjon”. Resultatene kan tyde på at intelligens er en bakenforliggende faktor for prestasjonene i matematikk og arbeidshukommelsestester. ”Baklengs tallrepetisjon” synes allikevel å være en test som viser en tydelig sammenheng mellom arbeidshukommelse og matematikk. Dette stemmer overens med tidligere forskning som hevder at tester som har til hensikt å måle den sentrale styringsenheten, korrelerer høyt med matematikkprestasjoner. Tidligere forskning har imidlertid også vist at slike tester korrelerer høyt med intelligens.