Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:11:21Z
dc.date.available2013-03-12T13:11:21Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-05-26en_US
dc.identifier.citationHåkonsen, Marte. Læring av norsk - "lekende lett" i barnehagen?. Masteroppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31747
dc.description.abstractSammendrag Tittel på oppgaven: Læring av norsk - ”Lekende lett” i barnehagen? En kvalitativ studie av førskolelæreres tanker om og erfaringer med lekens betydning for læring av norsk som andrespråk i barnehagen. Bakgrunn, formål og problemstilling Flere barn i Norge vokser opp i en flerkulturell kontekst, noe som fører til at barnehagen kommer i kontakt med minoritetsspråklige barn i stadig større grad. I følge Øzerk (1997a) viser det seg imidlertid at minoritetsspråklige barn begynner senere i barnehagen og har generelt kortere barnehagebakgrunn enn norske barn. Overgangen til en norskdominert skole, kan da bli utfordrende for mange minoritetsbarn. Barnehagen som institusjon kan i den forbindelse få stor betydning for utvikling av norsk som andrespråk. Lek og sosiale samspill, i tillegg til strukturert språkstimulering, kan bidra til språklæring på mange områder (Valvatne og Sandvik 2002). Støtte til barnets morsmål ses også på som viktig i læring av et andrespråk. (Engen og Kulbrandstad 2002). I barnehagen kan både voksne og barn fungere som støtte i språklæringen, og bidra til å inkludere de minoritetsspråklige barna i leken. Formålet med denne oppgaven er å se på hvordan sosial lek i barnehagen kan få betydning for utvikling av norsk som andrespråk. Gjennom dette fokuset, er det også et mål å se på barnehagen som en arena der tidlig intervensjon, relatert til læring av norsk, kan føre til opplevelser av språklig og sosial mestring. Håpet er at denne intervensjonen skal følge barnet videre, både i skole og i miljøet. For å belyse dette temaet har jeg foretatt kvalitative, halvstrukturerte intervjuer, av fem førskolelærere som arbeider tett opp mot minoritetsspråklige barn i barnehagen. Gjennom å hente ut deres tanker og erfaringer rundt denne tematikken, har jeg forsøkt å besvare oppgavens problemstilling på best mulig måte. Denne oppgaven har tatt utgangspunkt i følgende problemstilling: • Hvordan kan sosial lek i barnehagen bidra til utvikling av norsk som andrespråk? Tre forskningsspørsmål har vært aktuelle for å gi et helhetlig bilde av problemstillingen: • Hvordan kan morsmålsstøtte i barnehagen bidra til utvikling av norsk som andrespråk? • Hvordan kan barnehagen legge til rette for at minoritetsspråklige barn blir inkludert i leken? • Hvilke tanker har førskolelærerne om det daglige arbeidet med minoritetsspråklige barn i barnehagen, og hva tenker de om fremtiden? Funn fra undersøkelsen I denne undersøkelsen kommer det frem at den sosiale leken tillegges stor vekt for minoritetsspråklige barns læring av norsk som andrespråk i barnehagen. Inkludering i lek er et område førskolelærerne er opptatt av. Det å komme inn i leken, ses på som viktig for å utvikle språklige og kommunikative ferdigheter på andrespråket. Både voksne og barn i barnehagen kan være gode støttepersoner i det å inkludere minoritetsspråklige barn i leken, og barnehagen har flere tilnærminger for å stimulere til læring gjennom sosial lek. Morsmålsstøtte i barnehagen ses også på som en ressurs for læring av norsk som andrespråk, og er noe førskolelærerne ser på som viktig. Den sosiale leken, morsmålsstøtte i barnehagen, og barnehagens tilrettelegging for inkludering i lek, kan bidra til å gjøre læring av norsk som andrespråk i barnehagen til en opplevelse av språklig og sosial mestring. Funnene i denne undersøkelsen blir understøttet av aktuell teori og empiri på området, og kan være med på å styrke antagelsen om at sosial lek i barnehagen kan ha en positiv effekt på læring av norsk som andrespråk.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleLæring av norsk - "lekende lett" i barnehagen? : en kvalitativ studie av førskolelæreres tanker om og erfaringer med lekens betydning for læring av norsk som andrespråk i barnehagenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-08-10en_US
dc.creator.authorHåkonsen, Marteen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Håkonsen, Marte&rft.title=Læring av norsk - "lekende lett" i barnehagen?&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12690en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo41612en_US
dc.contributor.supervisorEllen B. Ruuden_US
dc.identifier.bibsys061252735en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31747/1/Haakonsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata