Abstract
1. Tittel
”Stillest vann har dypest grunn? En undersøkelse om kontaktlæreres opplevelse av elever med innadvendt atferd i ungdomsskolen, og av kontaktlæreres kompetansebehov på temaet innadvendt atferd”.
2. Bakgrunn og formål
Innadvendt atferd som problematferd har fått mindre fokus og oppmerksomhet enn dens motpol utagerende atferd, selv om flere undersøkelser viser at omfanget av innadvendt og blant barn og unge er omtrent like stort. Årsaken til at hovedfokuset har vært rettet mot utagerende atferdsproblemer er at den utagerende atferden griper mer direkte forstyrrende inn i skolehverdagen. Selv om det finnes mer litteratur på utagerende atferd er innadvendt atferd som problematferd et mindre konfronterende, men et like fullt alvorlig problem. Atferden er kanskje ikke et problem for miljøet, men den kan være et problem for eleven selv. Formålet med denne deskriptive og empiriske undersøkelsen er dels å bidra til økt kunnskap om hvordan kontaktlærerne opplever elever med innadvendt problematferd i ungdomsskolen, og dels om kontaktlærere opplever et kompetansebehov på temaet innadvendt atferd.
3. Problemstillinger
1. Hvordan opplever kontaktlærere elever med innadvendt atferd i ungdomsskolen?
2. Opplever kontaktlærere et kompetansebehov på temaet innadvendt atferd?
4. Metode
I denne masteroppgaven er det valgt en kvantitativ metodetilnærming, med survey som design. Undersøkelsesinstrumentet som er brukt er spørreskjema, som ble sendt til samtlige kontaktlærere på ungdomstrinnene i Aust-Agder. Utvalget er på 109 informanter og svarprosenten er på 39,4.
5. Dataanalyse
De innsamlede data er presentert i frekvenstabeller.
6. Resultater
Kontaktlærerne ser de innadvendte elevene i skolehverdagen og har dårlig samvittighet på grunn av tidspress. Kontaktlærerne opplever det som utfordrende, givende, spennende, men vanskelig til tider å være lærer for de innadvendte elevene.
I forhold til om opplevelsen av et kompetansebehov på temaet innadvendt atferd, mener de fleste kontaktlærerne at de har behov for mer kompetanse.
7. Konklusjon
I forhold til problemstilling 1, kan en konkludere med at kontaktlærernes opplevelse av de innadvendte elevene i ungdomsskolen er at kontaktlærerne ser de innadvendte elevene og er klar over deres problematikk. De får derfor dårlig samvittighet ovenfor de innadvendte elevene fordi de ikke får tid til dem, de ønsker å gi mer oppmerksomhet til dem, men føler et tidspress og det er andre elever som krever mer. Kontaktlærerne synes det er utfordrende, givende og spennende å være lærer for de innadvendte elevene, de blir ikke frustrerte, men synes det er vanskelig å være lærer for disse elevene fordi de ikke føler de får kontakt med dem og fordi de ikke klarer å integrere disse elevene sosialt. Selv om mange av kontaktlærerne føler seg trygge med hensyn til de innadvendte elevene føler flesteparten av kontaktlærerne seg usikre ovenfor de innadvendte elevene fordi de ikke vet ha de innadvendte elevene forventer seg av dem som lærere, og fordi de ikke vet hvordan de skal gå fram ovenfor disse elevene.
Når det gjelder problemstilling 2, kan en konkludere med at de fleste kontaktlærerne opplever et kompetansebehov på temaet innadvendt atferd.