Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:10Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:10Z
dc.date.issued2006en_US
dc.date.submitted2006-04-23en_US
dc.identifier.citationStadheim, Annike. Sorgarbeid i skolen. Hovedoppgave, University of Oslo, 2006en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31707
dc.description.abstractTema for oppgaven Temaet for denne oppgaven er sorgarbeid i skolen. I nyhetsbildet får en ofte informasjon om store ulykker og katastrofer hvor flere mennesker er involvert. Slike hendelser berører direkte eller indirekte flere lokalsamfunn så vel som enkeltmennesker. Siden Oslo kommune er landets største kommune er sannsynligheten stor for at sorg- og krisesituasjoner vil forekomme oftere her i kommunen og i kommunenes skoler enn ved landets øvrige kommuner og skolesamfunn. Slike situasjoner kan ramme plutselig i form av ulykker eller være mer forventet som følge av et langt sykdomsforløp. Felles for disse sorg- og krisesituasjonene er at en håndtering av dette vil være mer fruktbar hvis skolen er forberedt i forkant av selve hendelsen. I Oslo kommune er skolene pålagt å ha en beredskapsplan i tilfelle sorg- og krisesituasjoner oppstår. En slik beredskapsplan er ment å sikre skolen en best mulig håndtering dersom slike situasjoner skulle inntreffe. Jeg vil i min oppgave studere nærmere hvordan fem skoler i Oslo oppfattet PPTs kriseteams hjelp i forhold til håndtering av sorg- og krisesituasjoner i perioden fra januar 2000 til februar 2002. Informantene i undersøkelsen er hovedsaklig rektorer og andre administrative ansatte ved skolene. PPTs kriseteam skulle bistå både grunnskolen og den videregående skolen i håndteringen av oppståtte sorg- og krisesituasjoner. Kriseteamet hadde som intensjon å bistå skolene på en slik måte at de ble bedre rustet til selv å håndtere tilsvarende situasjoner i fremtiden. Problemstilling Jeg har i denne intervjuundersøkelsen vært interessert i å finne ut av skolenes oppfatninger av den læringsverdien de oppnår gjennom å samarbeide med PPTs kriseteam i sorg- og krisesituasjoner. Jeg har valgt å belyse dette gjennom problemstillingen: Hvilken læringsverdi oppnår skolen ved bruk av ekstern hjelp i håndteringen av sorg og kriser? Med læringsverdi mener jeg den kunnskapen og erfaringen som skolen sitter igjen med etter å ha fått hjelp av PPTs kriseteam i håndteringen av sorg og kriser. Det andre begrepet i problemstillingen ekstern hjelp er i oppgaven representert ved PPTs kriseteam i Oslo. Valg av metode I denne oppgaven har jeg valgt å benytte kvalitativ metode og semistrukturert intervju fordi jeg var interessert i å få informantenes subjektive oppfatninger av oppnådd læringsverdi ved bruk av informantenes eget begrepsapparat. Semistrukturert intervju ble også valgt for å holde fokus på de temaene jeg ønsket belyst og fordi denne intervjuformen gjør det mulig å stille oppfølgende og utdypende spørsmål ved behov. Konklusjon Funnene viser at skolene har læringsverdi av å samarbeide og motta hjelp fra kriseteamet ved sorg- og krisehåndtering. Det har kommet frem flere indikasjoner på at læring har funnet sted. For det første har flere av skolene gjort endringer i skolens beredskapsplan, noe som kan indikere at læring har forekommet. Det har dessuten i etterkant av samarbeidet mellom skolen og kriseteamet vært avholdt møter i skolens regi hvor håndtering av sorg og kriser har vært tema. Dette kan slik jeg oppfatter det indikere at skolen har hatt læringsverdi av hjelpen den har mottatt fra PPTs kriseteam.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleSorgarbeid i skolen : en kvalitativ studie av hvilken læringsverdi skolen oppnår ved bruk av ekstern hjelp i håndteringen av sorg og kriser.en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2006-08-10en_US
dc.creator.authorStadheim, Annikeen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Stadheim, Annike&rft.title=Sorgarbeid i skolen&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-12684en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo39043en_US
dc.contributor.supervisorJon-Håkon Schultzen_US
dc.identifier.bibsys061118885en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata