dc.description.abstract | Sammendrag
Denne studien er en beskrivelse av barn som har vært eksponert for vold og potensielt traumatiske opplevelser. En uke, sommeren 2005, var Justisdepartementet ansvarlig for en voldsmåling, der det viste seg at over 2000 barn, hovedsakelig under 15 år, var eksponert for vold i nære relasjoner. Dette indikerer at barn som er eksponert for vold i familien er et relativt stort problem, også i Norge. Nyere forskning viser at barn som har vært eksponert for vold har større risiko for å utvikle en rekke psykososiale vansker, slik som for eksempel aggresjon, angst, depresjon, konsentrasjonsvansker, og lav selvfølelse.
For å få en økt kunnskap om disse barn, ble følgende problemstilling valgt; Hvilken forståelse har miljøterapeuter av barn som har vært eksponert for vold og potensielle traumatiske opplevelser? For å få fram informantenes forståelse, ble det kvalitative forskningsintervjuet tatt i bruk. Beskrivelsene miljøterapeutene ga av barna, dannet grunnlaget for oppgavens empiri, og disse har blitt drøftet i lys av relevant teori, og da i særdeleshet tilknytningsteori.
Datagrunnlaget omfatter intervjuer med seks miljøterapeuter som arbeidet på akuttinstitusjoner. Fem av miljøterapeutene var særkontakter for det barnet de fortalte om. Studiens filosofiske overbygning har basis i fenomenologien, og hermeneutikken har vært tilnærmingsmåte i forhold til undersøkelsens tolking. Utgangspunktet for analysen var å komme frem til en overordnet forståelse for hvordan informantene forsto barn som hadde vært eksponert for vold, og som ga mulighet for å begripe innholdet av svarene de ga på en mer fortolkende og teoretisk måte. Ut i fra dette presenteres fire hovedfenomener som kan beskrive miljøterapeutenes forståelse av barn som har erfaring med vold. Disse fire fenomenene var avmakt, mestring, håp og ensomhet. En annen kategori som også var fremtredende i informantenes forståelse, var barnas opplevelser av konfliktfylte følelser, blant annet i forhold til omsorgs-personene.
Oppgaven anses som et supplement til tidligere forskning om barn som har vært eksponert for vold. Funnene har interesse for ansatte på barnevernsinstitusjoner og for pedagoger i skole og barnehager, blant annet fordi den kan gi fagpersoner en økt forståelse for barn som har vært eksponert for vold og potensielle traumatiske opplevelser. | nor |