dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:15:34Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:15:34Z | |
dc.date.issued | 2006 | en_US |
dc.date.submitted | 2006-03-02 | en_US |
dc.identifier.citation | Bjergsrud, Gro Andersen. Barnehagen som utviklingsfremmende miljø. Masteroppgave, University of Oslo, 2006 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31702 | |
dc.description.abstract | Problemstilling:
Forskning viser at barns utvikling og læring skjer i samspill med omgivelsene. Samtidig opplever barnehagepersonalet at et økende antall barn strever i samspillet med andre barn og voksne. I og med at de fleste barn i dag går i barnehage, er dette en av de viktigste arenaene for læring. Ved å se på fire forskningsprosjekter som andre har gjort vil jeg finne svar på følgende problemstillinger:
Kan forskning gi oss svar på hva som kjennetegner et utviklingsfremmende barnehagemiljø?
Hva karakteriserer samspillet mellom barnehagepersonalet og barn i et slikt miljø?
Metode:
Gjennom å studere fire nordiske forskningsprosjekter som ser på ulike sider ved samspill i barnehagen prøver jeg å finne svar på på mine problemstillinger. Jeg tar for meg kildenes problemstillinger, metoder og teorigrunnlag for å se på styrker og svakheter. Jeg ser også på resultatene for å finne ut hva som kjennetegner et utviklingsfremmende barnehagemiljø og hvordan voksen-barn-samspillet beskrives i et slikt miljø.
Kilder:
Kildene i denne studien er nyere nordisk forskning:
Anne-Sofie Bergeling: "Du och jag, frøken!" Pedagogiska møten mellan barn och vuxna på fyra daghem.
Berit Bae: "Dialoger mellom førskolelærer og barn" En beskrivende og fortolkende studie.
Erik Sigsgaard: Skældud.
Elisabeth Nordin-Hultman: "Pedagogiske miljøer och barns subjektskapande".
Resultater:
Studiene viser at det er vanskelig å trekke konklusjoner på generelt grunnlag. Et hvert menneske er unikt og enhver samspillssituasjon er unik. Derfor finnes det ingen fasitløsning på hvordan få til det gode samspill. Likevel er det noen felles trekk som går igjen i de fire studiene og som danner grunnlag for mine konklusjoner:
Barnehagepersonalet har en etisk og pedagogisk bevissthet.
Barnehagen organiseres på en måte som gjør at hvert enkelt barn har tilgang til aktiviteter og lekemateriale som de finner interessant og som de kan oppleve mestring i forhold til.
barna har mulighet til å påvirke sin egen barnehagedag.
Videre er voksen-barn-samspillet preget av:
Subjekt-subjekt-relasjoner
Felles fokus
Mestring | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Barnehagen som utviklingsfremmende miljø | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2006-08-09 | en_US |
dc.creator.author | Bjergsrud, Gro Andersen | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Bjergsrud, Gro Andersen&rft.title=Barnehagen som utviklingsfremmende miljø&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2006&rft.degree=Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-12677 | en_US |
dc.type.document | Masteroppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 36823 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Eva Johannessen | en_US |
dc.identifier.bibsys | 061118761 | en_US |