Abstract
SAMMENDRAG
Tittel:
Kreative aktiviteter i møte med psykososiale vansker. En kvalitativ studie av lærere som underviser i kreative fag.
Problemstilling:
På hvilke måter kan det tilrettelegges for kreative aktiviteter overfor elever med psykososiale vansker i studieretning for formgivningsfag i den videregående skolen?
Bakgrunn og formål:
I dette forskningsprosjektet har jeg ønsket å kombinere mine fagområder som er spesialpedagogikk og formgivning, kunst og håndverk.
Metode:
Det kvalitative forskningsintervjuet.
Utvalg:
Utvalget består av lærere som underviser i kreative aktiviteter i formgivning i den videregående skolen og i faglærerutdanningen i formgivning, kunst og håndverk.
Analyse:
Innsamlede data ble kategorisert og kategoriene ble utviklet med utgangspunkt i spørsmålene i intervjuguidene, som også ble brukt som utgangspunkt for analysen. Dataene ble analysert opp mot relevant litteratur.
Oppsummering og konklusjon:
Dataene fra mine informanter viser at det er ulike måter det blir tilrettelagt i kreative aktiviteter overfor elever med psykososiale vansker. Ressurser som blant annet økonomi, romfordeling og kompetanse hos lærere ble stående som avgjørende momenter for hvor god tilretteleggingen blir. Det var også tre begreper som gikk igjen hos samtlige informanter tilrettelegging, mestring og sosiale ferdigheter.
Det er lite forskning å finne innenfor det området som jeg har valgt å gå nærmer inn på i min undersøkelse. Det er også lite av nyere litteratur innen området.