Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:10:06Z
dc.date.available2013-03-12T13:10:06Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-06-30en_US
dc.identifier.citationSulutvedt, Anlaug Skogen. "Jeg kan ikke la det stoppe meg". Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31665
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel Oppgavens tittel er: Jeg kan ikke la det stoppe meg - Om stamming i utdanning og yrkesliv. Bakgrunn og formål Stamming er en vanske som kan virke forstyrrende for kommunikasjonen. Mennesker som stammer kan utvikle negative følelser og holdninger til egen tale som følge av vansken, og med bakgrunn i dette er det mange som stammer som begrenser livsutfoldelsen. Mitt formål med undersøkelsen var å finne ut hvilke erfaringer personer som stammer har når det gjelder utdanning og yrkesliv. Vil stammingen ha innvirkning på disse områdene, og finnes det strategier for å mestre en eventuell innvirkning? Jeg ville i tillegg undersøke hvilken betydning logopedisk behandling kan ha i forhold til å mestre utdanning og yrkesliv. Problemstilling Problemstillingen lyder: Hvordan oppleves utdanning og yrkesliv for personer som stammer? Problemstillingen er operasjonalisert ved hjelp av følgende forskningsspørsmål: I hvilken grad og på hvilken måte er stamming en påvirkende faktor ved valg av utdanning og yrke? Hvordan oppleves studietiden for personer som stammer? I hvilken grad og hvordan kan stammingen føre til utfordringer ved jobbsøking? Hvilke utfordringer kan personer som stammer møte i yrkeslivet, og hvilke strategier anvendes for å håndtere eventuelle utfordringer? Hvilken betydning har logopedisk behandling for stamming og yrkesliv? Metode På bakgrunn av problemstillingen valgte jeg en kvalitativ forskningstilnærming med semistrukturert intervju som metode. En kvalitativ tilnærming kan på bakgrunn av fyldige data om personer og situasjoner gi innsikt i sosiale fenomener slik de forstås av de personene forskeren studerer, og var dermed formålstjenelig for å belyse problemstillingen. Jeg valgte å benytte et semistrukturert intervju fordi det gav meg muligheten til å innhente informasjon om tema som var sentrale for å besvare problemstillingen. I tillegg gir et semistrukturert intervju mulighet for å følge opp uforutsette temaer informantene bringer fram. Dette kan bidra til fyldige og mangfoldige beskrivelser av informantenes opplevelser. Som forskningsinstrument benyttet jeg intervjuguide, og alle intervjuene ble tatt opp på bånd. Deretter ble materialet transkribert. For å organisere tekstmaterialet benyttet jeg meg av dataprogrammet NUD*IST. Ved videre bearbeiding utpekte visse temaer seg som sentrale, og disse ble oppdelt i over- og underkategorier. Forskningsspørsmålene fra intervjuguiden var utgangspunkt for analysering og fremstilling av materialet, og denne metoden kan betegnes som tematisering. Utvalget besto av fem voksne menn med erfaring fra utdanning, yrkesliv og logopedisk behandling. Jeg kom i kontakt med informantene via en logoped. Resultater Undersøkelsen gir et innblikk i hvordan utdanning og yrkesliv kan fortone seg for personer som stammer. Intervjumaterialet viser at informantene i stor grad opplever at de mestrer både utdanning og arbeidsliv selv om de stammer. Alle har gjennomført utdanning på universitets eller høgskolenivå. Informantene har hatt utfordringer både med tanke på utdanning og arbeidsliv, men de har også funnet strategier for å takle utfordringer. Et fellestrekk ved utfordringene er at de dreier seg om muntlig aktivitet. Forskjeller kom fram med tanke på hvilke strategier informantene bruker for å møte utfordringer. Flere har utviklet strategier i samarbeid med logoped, men det finnes også strategier som bærer preg av unngåelsesatferd. Livet har ikke blitt kontrollert av stammingen, selv om enkelte mener den har hatt større innvirkning enn andre. Resultatene fra undersøkelsen er oppløftende sett i forhold til hvordan litteraturen ofte beskriver et liv med stamming. Logopedisk behandling er en faktor som tydelig har hatt betydning for informantenes mestring. Undersøkelsen kan være med på å gi et mer optimistisk syn på det å leve med stamming, og den kan bidra til et mer nyansert bilde i beskrivelsen av voksne som stammer. For logopeder og fagfolk som arbeider med stamming kan det dessuten være interessant å se hvor stor betydning logopedisk behandling kan ha for å overvinne barrierer som følge av stamming.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Jeg kan ikke la det stoppe meg" : om stamming i utdanning og yrkesliven_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-09-23en_US
dc.creator.authorSulutvedt, Anlaug Skogenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sulutvedt, Anlaug Skogen&rft.title="Jeg kan ikke la det stoppe meg"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-11144en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo28484en_US
dc.contributor.supervisorKristine Gillebergen_US
dc.identifier.bibsys051728370en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata