Abstract
Tema og problemstillinger;
Jeg har valgt å rette meg mot en av de viktigste og mest avgjørende av de faktorene som virker beskyttende for barn i risiko; relasjonene til signifikante andre. Signifikante andre kan i vid forstand defineres som tilgjengelige personer som gir støtte og omsorg og er gode rollemodeller (Levin og Trost 1996). Det er lite konsensus i begrepsbruken til dette begrepet som beskyttende faktor, og en sentral del av oppgaven vies dermed til en avgrensning og konkretisering av dette begrepet. Den andre sentrale dimensjonen i oppgaven knytter seg til hvorvidt det er mulig å operasjonalisere denne beskyttende faktoren til bruk i intervensjoner.
Oppgaven har søkt å belyse følgende problemstillinger;
o Hva kan være en hensiktsmessig avgrensning av begrepet signifikante andre som beskyttende faktor?
o Samsvarer programmet til Friends of the Children med teorien, både generelt i forhold til resilienceforskningen, og spesielt i forhold til signifikante andre som beskyttende faktor?
Teori og empiri
Oppgaven har et ressursorientert fokus, og oppgavens teoretiske fundament er resilience. Hvordan man takler risiko, motgang og belastninger avhenger av et komplekst samspill mellom ulike faktorer knyttet til individet og miljøet. Det er mye som tyder på at fraværet av voksne veiledere; signifikante andre, er en av de sterkeste determinantene for en uheldig utvikling. Det er også mye som tyder på at det ikke er tilfeldig hvilke barn som på egen hånd klarer å knytte til seg signifikante andre. For å øke oddsene for de som ikke klarer dette, blir det derfor viktig å utforske mulighetene for å operasjonalisere denne delen av forskningen. Jeg har funnet en amerikansk organisasjon, Friends of the Children, som har satt dette i system, og jeg bruker dette som et utgangspunkt for hvordan dette kan løses.
Metode og kilder
Jeg søker å belyse problemstillingene gjennom et eksplorerende kildestudie og en analyse av intervensjonsprogrammet til Friends of the Children. Analysen vil ta form av en drøftning av begrepet signifikante andre samt en drøftning av programmets teoretiske forankring. Jeg har så langt det har vært mulig benyttet meg av originalkilder, men i litteraturstudier vil faglitteratur også være sentrale og relevante kilder. Siden programmet holder til i USA, har internett vært det fremste redskap i jakten på materiale som omhandler Friends of the Children Jeg viser til at det derfor knytter seg en rekke svakheter til disse kildene.
Resultater og drøftning
Etter en forholdsvis omfattende litteraturgjennomgang har jeg foretatt en nødvendig avgrensning av signifikante andre som beskyttende faktor. Det sentrale er at dette er en resiliencefremmende relasjon, mellom en voksen og et barn i risiko. Hvem som helst kan være en signifikant annen, og det trenger ikke være en person barnet tilbringer mye tid med. Signifikante andre er personer som gjør en signifikant forskjell ved at de hjelper barnet å gjøre det beste ut av en vanskelig tilværelse. Ved å bruke Rutters (1990, 1998) teori om de fem funksjonsområder for beskyttende faktorer, har jeg vist hvordan signifikante andre kan bidra til; redusert risikopåvirkning, reduksjon av negative kjedereaksjoner, å fremme positivt selvoppfatning, å åpne nye muligheter, samt i noen tilfeller kognitiv bearbeiding og mental representasjon av negative erfaringer i barndom.
Jeg fant at programmet til Friends of the children har en solid teoriforankring, selv om det knytter seg noen svakheter til definisjons- og begrepsbruken. Mentorene har gode muligheter for å bli signifikante andre, og de sentrale elementene i metoden fremmer en god utvikling og motvirker risiko. Programmet er det eneste av sitt slag, og er langt fremme i en endringsprosess på det området som knytter seg til operasjonalisering av den resiliencefremmende relasjonen til signifikante andre. Resultatene foreløpig er svært oppløftende. I forhold til generaliseringsmuligheter vil denne masteroppgaven dermed falle inn i det som Schoefield (1990) kaller leading egde of change . Dette betyr at programmet kan representere en mulig måte å operasjonalisere den beskyttende faktoren signifikante andre på.