Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:08:28Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-06-09en_US
dc.identifier.citationMurel, Camilla. Å være i fokus. Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31652
dc.description.abstractÅ være i fokus, tvangstrøye eller utviklingsmulighet for en autistisk jente? Hovedfagsoppgaven er en kasuistisk, deskriptiv prosessanalyse av et sosialt samspill mellom en autistisk jente kalt Liv, hennes spesialpedagog og meg. Bakgrunn for og hensikten med oppgaven Jeg bor med min familie på Klostergården, et sosialt fellesskap for mennesker med ulike utviklingshemninger/ -forstyrrelser, de usedvanlige som Nils Christie (1989) kaller dem. Det er et rikt liv, men for mange er det uforståelig at noen kan velge dette frivillig. Mitt anliggende er å vise nødvendigheten av å balansere mellom Livs muligheter og begrensninger på en konstruktiv måte og på den måten unngå negativ fokusering. Mennesker med divergerende adferd trenger å bli vurdert realistisk, ikke bare som maskoter eller som problembærere. Da får de muligheten til å være en naturlig del av et inkluderende fellesskap. Å komme i dialog med andre kompetente mennesker om dette har vært et vesentlig poeng. Teoretisk grunnlag og problemstillinger Forskningsprosessen trengte et bredt teoretisk spekter og er basert på filosofisk, psykologisk, pedagogisk og familieterapeutisk teori, med en humanistisk og systemisk vinkling. Å forstå og å samhandle med en autist krever både teoretisk kunnskap om og innsikt i det enkelte individs muligheter, om sosiale relasjoner og om seg selv. Mitt utgangspunkt har derfor vært å sette fokus på Livs muligheter for endring og utvikling av sin daværende problematiske livssituasjon og på omgivelsenes påvirkning på prosessen. Å understreke spesialpedagogens og mitt ansvar for egenforståelse og egenutvikling har også vært essentielt. Følgende problemstillinger ble derfor relevante: - Hvilke muligheter har en autist for å øke sine sosiale ferdigheter? - Hva kreves av omgivelsene? - Hva kreves eller hva kan man kreve av autisten selv? Metodisk tilnærming Hovedoppgavens materiale ble samlet inn på Klostergården og på Livs skole. På Klostergården ble feltarbeid en naturlig modell. Observasjon av, samtaler og intervjuer med og tegninger og brev fra Liv var vesentlige ingredienser i helheten. Familiesamtaler med hennes foreldre - med og uten Liv til stede - ble også en viktig del av prosessen. Skolens materiale var spesialpedagogens grundige og innarbeidete loggføring, både formell dokumentasjon og egne personlige nedtegnelser. Skolens og Klostergårdens innsamlede data ble gjenstand for en intens felles prosess med bearbeidelse, refleksjon og fortolkning. Oppgavens materiale ble samlet inn 1996/ 97. Hovedfagsoppgaven avsluttes først nå fordi de menneskelige behov på Klostergården hele tiden har måttet komme først. Det har derfor vært en modningsprosess underveis, som har vært lærerik og nyttig, men samtidig krevende i forhold til å dele fokus på fortid og nåtid. Prosess, analyse og fortolkning I dette kapitlet vises endel eksempler fra Livs, spesialpedagogens og min felles hverdag med henvisning til teori. Det har vært essentielt å vise hvordan våre tanker og holdninger påvirker Liv og at teori alene ikke er nok. Den store personlige utfordringen for oss som hjelpere var å opprettholde et her og nå-fokus (Dae Poep Sa Nim 1990) og en subjekt-subjekt-relasjonstenkning (Eneroth 1989). Med disse to grunnleggende perspektiver og ved å gjøre Livs problemer til et felles prosjekt ved å eksternalisere problemet (White 1993) unngikk vi å bli dratt inn i Livs agenda og samtidig ikke invadere henne. På denne måten kunne Liv frigjøre seg fra sine gamle tankemønstre og nyskrive sin historie (Lundby 1998). Som følge av prosessarbeidet har Livs sosiale ferdigheter økt betydelig. De er ikke internalisert som forståelse, men med bakgrunn i konsistente erfaringer og nitidige tilrettelagte rammer. Veien videre For Liv blir det viktig å kunne opprettholde sine hardt tilkjempede ferdigheter. At dette ansvaret dels må gis henne og dels bæres av omgivelsene håper jeg går frem i hovedfagsoppgaven. For meg blir utfordringen tosidig, både personlig og faglig. På det personlige plan må jeg skape en kreativ og meningsfull tilværelse i fellesskapet med Liv og de andre. På det faglige plan ønsker jeg videre samarbeid og dialog med de ulike fagmiljøer om våre relasjoner til de usedvanlige.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleÅ være i fokus : tvangstrøye eller utviklingsmulighet for en autistisk jente : en kvalitativ studie av et langvarig sosialt samspillen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-08-23en_US
dc.creator.authorMurel, Camillaen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERT: Kan bare tillates lest etter nærmere avtale med forfatter. Tilgangskode/Access code Een_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Murel, Camilla&rft.title=Å være i fokus&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10866en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo28046en_US
dc.contributor.supervisorErling Kokkersvolden_US
dc.identifier.bibsys051433095en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata