Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:09Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:09Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-20en_US
dc.identifier.citationSørlie, Eva. Mobbing i arbeidslivet. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31607
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om mobbing i arbeidslivet og hvordan man kan se på dette temaet som en spesialpedagogisk utfordring. I oppgaven søkes følgende problemstilling belyst: Mobbing på arbeidsplassen Hvordan oppleves dette og hva kan konsekvensene være? I tillegg er det gjort vurderinger angående hvordan man kan anvende tradisjonelle spesialpedagogiske arbeidsmåter/-verktøy (vanligvis brukt som klasseroms-/elevtiltak) i tiltaksarbeid overfor mobbeproblematikk i arbeidslivet. Mobbing i arbeidslivet er et område som ikke vanligvis betraktes som et spesialpedagogisk tema. Mobbing i skolen er derimot bredt omtalt. Skole og arbeidsliv har det til felles at begge er arenaer hvor mennesker produserer, lærer og utvikler seg. Begge er læringsarenaer. Uavhengig om man snakker om skole eller arbeidsliv er mobbing en læringshemmende faktor. Jeg tolker mobbing til å være en faktor som virker inn på arbeidstakernes fysiske og psykiske helse i negativ retning. Mobbing hemmer læring og utvikling på grunn av konsekvenser fenomenet fører med seg for de som mobbes, de som mobber og det øvrige miljøet. Spesialpedagogens oppgave er å legge til rette for å redusere læringshemmende faktorer, slik at læringsmiljøet igjen kan styrkes. Etter min oppfatning kan det være grunnlag for å kunne kalle arbeidet som gjøres for spesialpedagogisk, uavhengig av hvilken gruppe man retter arbeidet mot. Hovedmålet må være at man forsøker å legge til rette for læring og utvikling. For å besvare spørsmålet som reises i problemstillingen ble det benyttet kvalitative intervjuer med personer som kjenner til problematikken rundt mobbing på arbeidsplassen på ulike måter (Ett stort dybdeintervju og to mindre samtaler). Hovedinformanten i oppgaven har selv opplevd å bli mobbet på jobben. Målet med dette intervjuet var å belyse hovedinformantens egne beskrivelser av opplevelser og konsekvenser under og etter mobbingen. Det ene av de to mindre intervjuene er gjort med hovedinformantens tillitsvalgte for å få en form for tilskuerperspektiv . Det siste intervjuet ble gjort med en som gjennom sitt yrke bla. er i kontakt med personer som mobbes på jobben. Dette ble gjort for å få et generelt faglig inntrykk av temaet fra en som er i praksisfeltet. For å legge til rette for en nødvendig førforståelse om mobbing som fenomen er det teoretiske fokuset i oppgaven rettet mot: Hva mobbing er, årsaker til mobbing, hvem mobber/mobbes og hvordan mobbing lettere kan oppdages. Når det gjelder det å belyse situasjonen til personer som utsettes for mobbing i arbeidslivet føltes imidlertid teoriene på mange måter mangelfulle. Jeg savnet et opplevelsesperspektiv av mobbingen for å forstå hvor alvorlig problematikken kunne være for enkeltpersonen. Dette dannet bakgrunnen for valg av problemstilling i oppgaven. Begrunnelsen for valget har basis i et syn om at problemene som oppstår rundt mobbing i arbeidslivet skal kunne møtes på en mer adekvat måte. Det kan da være behov for kunnskap om opplevelser og konsekvenser forbundet med mobbeproblematikk. Informantene beskriver ulike aspekter ved mobbeproblematikken, men svarene handler ofte om det samme. Mobbingen beskrives utelukkende svært negativt og med omfattende, svært alvorlige konsekvenser psykisk og fysisk for de som blir mobbet over lang tid. Den omtales som ødeleggende for miljøet og forholdet mellom de ansatte. Mangel på empati trekkes frem som en av hovedårsakene til mobbing. Informantene har få konkrete forslag til tiltak men alle trekker frem hvor viktig de mener det er å våge snakke åpent om problemet. Hovedinformanten peker på at han ikke tror noen kan forstå hvordan opplevelsen av å bli mobbet er dersom de ikke har opplevd det selv. Han har derfor et stort ønske om å fortelle historien sin, og at den kanskje kan være til hjelp for andre. Eksempler på tiltak oppgaven fokuserer på er kartleggingstiltak i ulike situasjoner, konfliktløsende tiltak og forebyggende tiltak gjennom kompetanseheving. Et mål med oppgaven har vært å forsøke forstå hvordan man kan legge til rette for at arbeidsplassen skal utvikle et godt miljø for læring, mestring og utvikling, gjennom å redusere mobbing som læringshemmende faktor.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleMobbing i arbeidslivet : et "tilstandsbilde"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-08-22en_US
dc.creator.authorSørlie, Evaen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Sørlie, Eva&rft.title=Mobbing i arbeidslivet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10851en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo27447en_US
dc.contributor.supervisorEllen Høegh-Omdalen_US
dc.identifier.bibsys051451794en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata