Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:14:09Z
dc.date.available2013-03-12T13:14:09Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-05-20en_US
dc.identifier.citationKvilekval, Marit Aasberg, Nykrem, Solveig, . Barnevernets hjelpetiltak sett i lys av brukermedvirkning. Masteroppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31606
dc.description.abstractSAMMENDRAG Tittel: Barnevernets hjelpetiltak sett i lys av brukermedvirkning. En kvalitativ undersøkelse av fire ansatte i barnevernet og fire brukere av barnevernets tjenester i en bydel i Oslo . Bakgrunn og formål Denne undersøkelsen er et ledd i et samarbeidsprosjekt mellom bydel Sagene i Oslo og Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. Det har i løpet av 90 årene innen barnevern og sosialsektoren vært et økende behov for å skape mer likeverdige posisjoner mellom profesjoner og den som trenger hjelp. Formålet med undersøkelsen er derfor å finne ut om brukermedvirkning har en sentral rolle i barnevernets virksomhet. Temaet ble belyst nærmere ved å se på hvilke faktorer som spiller inn i barnevernets vurdering ved iverksetting og avslutting av hjelpetiltak. Frivillige hjelpetiltak er trolig det viktigste virkemidlet for å hjelpe barn og foreldre. Det er også i utformingen av disse at brukermedvirkning bør ha en sentral rolle. Problemstilling Undersøkelsens problemstilling er følgende: Har brukermedvirkning en sentral rolle i arbeidet med iverksetting og avslutting av hjelpetiltak? For å belyse problemstillingen ble det valgt følgende fokus: Fokus 1: Hvordan oppleves brukermedvirkning for brukere og ansatte i barnevernet? Fokus 2: Hvilke faktorer spiller inn i barnevernets vurdering når de enten velger å iverksette eller avslutte et hjelpetiltak? Sentralt for å besvare problemstillingen og tilhørende fokus, er selvsagt teoretiske referanserammer om brukermedvirkning og barnevernets retningslinjer samt lov om barnevernstjenester. For å besvare problemstillingen ble det foretatt intervju av fire ansatte og fire brukere i barnevernet. Metode Det ble valgt en kvalitativ tilnærmingsmåte, med kvalitativt forskningsintervju i datainnsamlingen. Utvalget består av ansatte og brukere med tilknytning til frivillige hjelpetiltak i barnevernet. For å kunne besvare problemstillingen best mulig, valgte vi å utarbeide to semistukturerte intervjuguider. En til de ansatte og en til brukerne. De er begge delt inn i temaområder, som kan belyse problemstillingen fra ulike sider. Dataanalyse I analysen har det blitt foretatt en ad hoc tilnærming for å få en forståelse av informantenes uttalelser. Ad hoc metoden innebærer at man ikke må følge en standard metode for å belyse intervjumaterialet. Derimot er det spillerom for ulike teknikker gjennom analysen for å bringe mening til datamaterialet. Datamaterialet ble kategorisert ut fra temaene i undersøkelsen. Ettersom det er foretatt intervjuer av to grupper, var det ønskelig å identifisere ulike trekk og fellestrekk blant respondentene. Resultatene Målet for undersøkelsen er at brukere og ansatte i barnevernet kan møte hverandre på en god måte, og det forutsetter samarbeid og god kommunikasjon. Resultatet av undersøkelsen viser at begge parter legger stor vekt på brukermedvirkning. Brukerne la mest vekt på anerkjennelse, imøtekommenhet og informasjon, mens ansatte syntes respekt og tilgjengelighet var viktig. For å skape en god relasjonen er dialogen et viktig verktøy. Fra første møtet og videre gjennom all kontakt og samspill mellom bruker og ansatt. Undersøkelsen viser også at det er kan være nødvendig å avklare hvilken kommunikasjonsform den enkelte bruker foretrekker i sin kontakt med barnevernet. På den måten kan de føle seg møtt på en bedre måte. Når det gjelder iverksetting eller avslutting av hjelpetiltak viser undersøkelsen at tiltak ofte ble satt i verk fordi brukerne selv ønsket hjelp. Dette er et godt grunnlag for samarbeid. Tiltak ble ofte avsluttet fordi brukerne selv ikke ønsket tiltak mer. Noen ganger avsluttet man tiltak fordi familien klarte seg selv og at målet for tiltaket var nådd. Tiltak ble også avsluttet på grunn av økonomi. Resultatet av undersøkelsen tyder på at brukernes medvirkning kan gjøres enda bedre ved å fokusere mer på kommunikasjonsformen og dermed også relasjonen. Begge parter er ansvarlige for å skape den gode relasjonen, men hovedansvaret ligger hos de ansatte.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarnevernets hjelpetiltak sett i lys av brukermedvirkning : en kvalitativ undersøkelse av fire ansatte i barnevernet og fire brukere av barnevernets tjenesteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-08-22en_US
dc.creator.authorKvilekval, Marit Aasbergen_US
dc.creator.authorNykrem, Solveigen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Kvilekval, Marit Aasberg&rft.au=Nykrem, Solveig&rft.title=Barnevernets hjelpetiltak sett i lys av brukermedvirkning&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10836en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo27442en_US
dc.contributor.supervisorKjell Arne Sollien_US
dc.identifier.bibsys051436175en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata