Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:12:18Z
dc.date.available2013-03-12T13:12:18Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-04-26en_US
dc.identifier.citationGryting, Ingvild Solstad. Brukere av Helsestasjon for ungdom . Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31597
dc.description.abstractSammendrag Tittelen for denne oppgaven er Brukere av Helsestasjon for ungdom: En kvalitativ studie av jenters mestring av utfordringer i sin hverdag . I forbindelse med at Institutt for spesialpedagogikk i 2002 inngikk i et samarbeid med en bydel i Oslo, ble hovedoppgavestudenter knyttet opp til evaluering og videreutvikling av ulike områder og prosjekter med utgangspunkt i bydelens behov. Som delaktig i dette samarbeidsprosjektet har jeg tatt utgangspunkt i Helsestasjon for ungdom (HFU) i den aktuelle bydelen, og valgt å intervjue brukere av dette tilbudet med hovedfokus på tema som er aktuelle for HFU s målgruppe innenfor området helse og livsstil. Ut i fra et mestringsperspektiv har hensikten vært å se nærmere på de unges erfaringer og opplevelser av ulike utfordringer i hverdagen. Hvordan mestrer jenter som benytter Helsestasjon for ungdom utfordringer knyttet til helse og livsstil? , er oppgavens hovedproblemstilling, og er videre spesifisert i disse forskningsspørsmålene, som er delvis avhengige: · Hvilke utfordringer er sentrale i jentenes hverdag? · Hvordan har jentene mestret de ulike utfordringene? · Hva kan sies å ha hatt eller ha betydning for jentenes mestring i de ulike situasjonene? - Har Helsestasjon for ungdom og undervisningsopplegget Jeg har et valg! hatt betydning for jentenes mestring av helse og livsstilsrelaterte utfordringer, og eventuelt på hvilken måte? Den metodisk tilnærmingen for studien er kvalitativ, med semistrukturert intervju som instrument. Deltagende i undersøkelsen var åtte jenter fra 16 til 17 år som var brukere av HFU og som hadde deltatt i helsestasjonens undervisningsopplegg Jeg har et valg! på ungdomsskolen. Undersøkelsen tar utgangspunkt i en intervjuguide med spørsmål omhandlende mestring av sentrale utfordringer i unges hverdag, nemlig områder knyttet til seksualitet, prevensjon, rusmidler, skolegang, parforhold og andre relasjoner. Bearbeidingen og analysen av funne i studien tar utgangspunkt i Kvale s (2001) tekstanalyse, omfattende de tre nivåene selvforståelse, kritisk forståelse basert på sunn fornuft og teoretisk forståelse. Resultatene fra denne studien viser at informantene opplever og vurderer ulike forhold i sin hverdag ulikt. For mange representerer forholdet til narkotika en vesentlig utfordring og risiko. Mange av informantene viser ansvarlighet når det gjelder bruk av prevensjon. Mestringsstrategier som å søke sosial støtte og aktivt prøve å løse problemer som oppstår er gjennomgående ved generelle utfordringer. Forholdet til mor og betydningen av gode venner fremkommer som uvurderlig, og for de fleste ser også god sosial selvtillit ut til å være en viktig hjelp til mestring. Generelt opplever informantene en indre kontroll over eget liv og evne til å påvirke hendelser, men noen er mindre optimistiske med hensyn til fremtiden og usikre på hvorvidt de vil mestre å ta riktige valg for egen og helse og utvikling. HFU har spilt en sentral rolle ved å være lett tilgjengelig og ved å ha bidratt med hjelp til å løse problemer av ulik art. Undervisningen Jeg har et valg! ser ut til å hatt betydning for informantenes evne og vilje til å ta ansvar for enkelte forhold knyttet til egen helse, blant annet når det gjelder bruk av prevensjon. Konklusjonen i forhold til studiens problemstilling synes å være at ungdommene opplever ulik grad av utfordring med hensyn til temaene som tas opp. Enkelte ser ut til å mestre de fleste områder effektivt, mens andre strever i større grad. De fleste viser imidlertid til problemfokuserte måter å takle utfordringer på, der det å søke venners støtte fremkommer som mest sentralt, men også aktive forsøk på å løse problemene på egenhånd. Venner ser ut til å være en betydelig mestringsressurs og kilde til trivsel blant informantene. Deres opplevelse av indre kontroll må også betraktes som en betydelig hjelp til mestring. HFU må ses på som en viktig sosioøkologisk mestringsressurs i form av hjelpen og støtten de bidrar med i informantenes hverdag.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBrukere av Helsestasjon for ungdom : en kvalitativ studie av jenters mestring av utfordringer i sin hverdagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-06-24en_US
dc.creator.authorGryting, Ingvild Solstaden_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Gryting, Ingvild Solstad&rft.title=Brukere av Helsestasjon for ungdom &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10648en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo26500en_US
dc.contributor.supervisorThorleif Lunden_US
dc.identifier.bibsys051172127en_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata