Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:08:26Z
dc.date.issued2005en_US
dc.date.submitted2005-01-05en_US
dc.identifier.citationHolmsen, Merete Hansen. "Det er mitt valg". Hovedoppgave, University of Oslo, 2005en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31591
dc.description.abstractSammendrag. Bakgrunn og formål. Mange lærere deltar på kurs i "Det er mitt valg", og undervisningsprogrammet kan bli et nyttig verktøy. I innledningen til undervisningsprogrammet henviser oversetterne til L 97. "Den genrelle delen av læreplanen danner et forpliktende grunnlag for fag i grunnskolen og videregående opplæring" (forord L 97). Det var naturlig å se L 97 i forhold til "Det er mitt valg". Hovedproblemstillinger. Hovedproblemstillingen er knyttet til lærernes bruk av "Det er mitt valg" i grunnskolen. Denne er todelt. Intervju med lærere som har brukt/bruker "Det er mitt valg": 1. Hvilke erfaringer har lærere med bruk av "Det er mitt valg"? 2. I hvilken grad opplever lærere at "Det er mitt valg" tar for seg de sentrale perspektivene; forebygging, holdningsdanning og bevisstgjøring? Metode. Oppgaven har et kvalitativt forskningsdesign med intervju som hovedmetode. Det er foretatt 10 intervjuer som alle er tatt opp på bånd og transkribert. I tillegg til analyse av intervjumaterialet har jeg belyst L 97, innledning, prinsipper og retningslinjer, i forhold til perspektivene; forebygging, holdningsdanning og bevisstgjøring. Disse perspektivene er sentrale i "Det er mitt valg" Analysen av intervjuene ble gjort med bakgrunn i Giorgis fenomenologiske analysemetode. Utvalget har bestått av 9 lærere/førskolelærere og en med annen fagutdanning. Utgangspunktet for intervjuene var en semistrukturert intervjuguid. Resultater. Samtlige intervju er transkribert, kodet, bearbeidet og analysert. Ut fra intervjuene utkrystaliserte det seg noen underkategorier. Underkategoriene har blitt ordnet i forhold til hoveddimensjoner. Giorgi benevner underkategoriene som meningsbærende enheter. Underkategoriene er blitt sett i lys av hovedspørsmålene. Det første omhandler hvilke erfaringer informantene har gjort ved å bruke "Det er mitt valg". Det andre belyser de tre sentrale perspektivene; forebygging, holdningsdanning og bevisstgjøring. Informantene forteller at for å bruke undervisningsprogrammet må skolene avsette timer til dette. De opplever at "Det er mitt valg" er et hensiktsmessig verkrøy i undervisningen. Analyseopplegget som følger undervisningsprogrammet, skaper grobunn for gode samtaler. Videre forteller informantene at programmet setter mobbing på dagsordenen. "Det er mitt valg" har fokus på det sosiale apektet ved undervisningen. Konklusjon. Ut fra det som har kommet fram, har jeg funnet komponenter som kan fremme eller hemme systematisk bruk av "Det er mitt valg". Komponenter som fremmer; rektor og ledelsens positive holdning. "Det er mitt valg" må være nedfelt i skolens "Virksomhetsplan". Teorien og metodikken må være forenlig med lærers grunnsyn og lærerne må "se" at undervisningsprogrammet er et hensiktsmessig verktøy. Kompnenter som hemmer; de samme komponentene med negativt forten kan hemme bruken. I tillegg har programmet en amerikansk forankring som gjør at lærere kan vegre seg for å bruke programmet. Perspektivene; forebygging, holdningsdanning og bevisstgjøring synes godt ivaretatt i programmet. Det er viktig at bruken av undervisningsprogrammet blir noe mer enn en teknikk.nor
dc.language.isonoben_US
dc.title"Det er mitt valg" : med hovedvekt på perspektivene; forebygging, holdningsdanning og bevisstgjøring : en intervjuundersøkelse med lærere i grunnskolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2005-03-22en_US
dc.creator.authorHolmsen, Merete Hansenen_US
dc.date.embargoenddate10000-01-01
dc.rights.termsKLAUSULERT: Kan bare tillates lest etter nærmere avtale med forfatter. Tilgangskode/Access code Een_US
dc.rights.termsforeveren_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Holmsen, Merete Hansen&rft.title="Det er mitt valg"&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2005&rft.degree=Hovedoppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-10351en_US
dc.type.documentHovedoppgaveen_US
dc.identifier.duo23638en_US
dc.contributor.supervisorMonica Dalenen_US
dc.identifier.bibsys050524534en_US
dc.rights.accessrightsclosedaccessen_US


Files in this item

FilesSizeFormatView

No file.

Appears in the following Collection

Hide metadata