dc.date.accessioned | 2013-03-12T13:11:21Z | |
dc.date.available | 2013-03-12T13:11:21Z | |
dc.date.issued | 2004 | en_US |
dc.date.submitted | 2004-10-04 | en_US |
dc.identifier.citation | Hallanger, Olav Arnt. Foreldresamarbeid på Steinerskolen i Vestfold. Hovedoppgave, University of Oslo, 2004 | en_US |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/31577 | |
dc.description.abstract | Sammendrag:
Foreldresamarbeid på Steinerskolen i Vestfold
Opplevelse av kontakten skole-hjem hos foreldre til barn med tilleggsressurs sammenliknet med foreldrene forøvrig.
Foreldre til barn med tilleggsressurs gir uttrykk for en høyere grad av tilfredshet i samarbeidet med skolen enn foreldregruppen forøvrig.
Innenfor samarbeidet om barnets faglige utvikling indikerer foreldregruppen som helhet en middels grad av tilfredshet. Det er innenfor dette området at den mest markante forskjellen på de to foreldregruppene kommer frem. Foreldre til barn med tilleggsressurs uttrykker en vesentlig større grad av tilfredshet med samarbeidet om barnets faglige utvikling enn foreldregruppen forøvrig. Dette kommer frem innen samtlige aspekter som belyser dette samarbeidet.
Innen samarbeidet om barnets sosiale utvikling gir foreldregruppen som helhet uttrykk for høy grad av tilfredshet. Dette resultatet viser en vesentlige høyere kvalitet på samarbeidet sammenliknet med kontakten om den faglige utviklingen. Også her er foreldre til barn med tilleggsressurs mer fornøyde enn gruppen forøvrig. Ulikheten mellom de to foreldregruppene er dog noe mindre enn i samarbeidet om faglig utvikling.
Foreldresamarbeidet omfatter også planlegging av skolens fysiske miljø. Når det gjelder deltagelse i samtaler/diskusjoner om denne delen av samarbeidet, føyer foreldre til barn med tilleggsressurs seg stort sett inn i resten av foreldregruppen. Den lille forskjellen som finnes indikerer at foreldre til barn med tilleggsressurs noe sjeldnere deltar i slike samtaler/diskusjoner, og ønsker noe mindre innflytelse på dette samarbeidet sammenliknet med foreldregruppen forøvrig.
Foreldrene deltar hyppig og jevnt på sine klasseforeldremøter. Foreldre til barn med tilleggsressurs deltar noe oftere på møtene enn gruppen forøvrig. Disse foreldrene er også mest fornøyde med kvaliteten på møtene, og har mindre behov for innflytelse på organiseringen og innholdet av møtene i forhold til foreldregruppen forøvrig.
Innenfor foreldrepålagte oppgaver som dugnader, arrangement av jule- og vårmarked, 17. mai arrangement o.l. bidrar foreldrene sterkt. Forskjellen i deltagelse mellom de to foreldregruppene, er innenfor dette samarbeidet svært liten. Funn indikerer at foreldregruppen til barn med med tilleggsressurs her er noe mindre aktive enn gruppen forøvrig.
De aller fleste foreldrene på Steinerskolen i Vestfold føler en trygghet i forholdet til skolen selv om de stiller kritiske spørsmål. Ulikhetene mellom de to foreldregruppene er her svært liten, men viser at foreldre til barn med tilleggsressurs har noe større grad av trygghet enn resten av foreldregruppen.
Helhetlig sett indikerer de viktigste funnene i undersøkelsen at foreldre til barn med tilleggsressurs vurderer at kvaliteten på samarbeidet innen vesentlige samarbeidsområder, som er nært knyttet til barnets faglige og sosiale utvikling, har en høyere kvalitet enn det gruppen forøvrig gir uttrykk for.
Når det gjelder samarbeid omkring skolens byggeprosjekt og andre praktiske oppgaver er foreldre til barn med tilleggsressurs mindre aktive og ønsker mindre innflytelse sammenliknet med foreldregruppen forøvrig. | nor |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.title | Foreldresamarbeid på Steinerskolen i Vestfold : opplevelse av kontakten skole-hjem hos foreldre til barn med tilleggsressurs sammenliknet med foreldrene forøvrig | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.date.updated | 2004-12-06 | en_US |
dc.creator.author | Hallanger, Olav Arnt | en_US |
dc.subject.nsi | VDP::282 | en_US |
dc.identifier.bibliographiccitation | info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Hallanger, Olav Arnt&rft.title=Foreldresamarbeid på Steinerskolen i Vestfold&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2004&rft.degree=Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.urn | URN:NBN:no-10078 | en_US |
dc.type.document | Hovedoppgave | en_US |
dc.identifier.duo | 21139 | en_US |
dc.contributor.supervisor | Steinar Theie | en_US |
dc.identifier.bibsys | 042356261 | en_US |