Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:08:53Z
dc.date.available2013-03-12T13:08:53Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-06-21en_US
dc.identifier.citationThuve, Silje Kristin. Hva nå? -. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31535
dc.description.abstractSammendrag BAKGRUNN OG FORMÅL MED OPPGAVEN: Et viktig segment i arbeid med barn med utviklingshemning i skolealder er forberedelse til et selvstendig voksenliv. I møte med ungdommer med utviklingshemning har jeg observert at det er stor variasjon i hvilke dagtilbud de har etter endt skolegang. Både hvorvidt de får et tilbud på dagtid, og eventuelt hva dette tilbudet innebærer. Formålet med denne oppgaven er å belyse noen av utfordringene og erfaringene tre unge mennesker med utviklingshemning og deres foresatte har fått i overgangen fra videregående skole til et dagtilbud/arbeid. FORSKNINGSPROSJEKTETS PROBLEMSTILLING: ”Hvilke tilbud får mennesker med utviklingshemning etter videregående skole?” METODE OG ANALYSE: For å kunne foreta en empirisk undersøkelse av forskningsprosjektets problemstilling har jeg valgt en kvalitativ forskningsmetode. Undersøkelsen min tar for seg hvilke tilbud tre ungdommer med utviklingshemning har fått etter at de var ferdige med videregående skole. Fokuset mitt er på ungdommenes, og deres foresattes, erfaringer og opplevelser rundt temaet, og jeg benyttet semistrukturerte forskningsintervjuer. Etter søk og lesning av faglitteratur, og liknende prosjekter, begynte arbeidet med intervjuguider. Jeg laget to intervjuguider, én til foresatte og én til ungdommene med utviklingshemning. I tillegg til hvilke tilbud de har fått, ønsket jeg å få vite mer om overgangen fra videregående, kjennskap til lover og rettigheter, og hva de selv ser på som et optimalt dagtilbud. Utvalgskriteriet var at ungdommene skulle ha fullført videregående skole og være maksimalt 23 år, slik at overgangen fra videregående skole var relativt nært i tid. Jeg tok kontakt med ulike kommuner på østlandet, som videreformidlet informasjonsskriv og samtykkeerklæringer. Først da informantene hadde sagt ja til å delta, tok de kontakt med meg. Intervjuene ble tatt opp med diktafon og senere transkribert. Mine seks intervjuer ble til sammen 60 sider rå(data)materiale. Jeg hadde to informantgrupper, 5 hovedkategorier og 5 underkategorier da jeg begynte å analysere og drøfte. Jeg samlet intervjuene og satt utsagn opp i en meningsfortetning som ble sammenliknet med bakgrunn i teori. OPPSUMMERING AV RESULTATER: -Hvilke tilbud ungdommer med utviklingshemning får etter videregående skole er variert. -Samtlige ungdommene var tidvis i praksisutplassering siste året på videregående. -Særtrekk ved ungdommene blir ikke tatt hensyn til i tilretteleggelse av dagtilbud. -Foreldre ønsker seg en kontaktperson i kommunen som kjenner deres «sak» /barn. -Det er usikkerhet rundt både ungdommenes og foresattes rettigheter. -Foreldrene føler seg alene om å bekymre seg og planlegge voksenlivet til deres barn. -Problemer som oppstår ved ungdommenes arbeidsplass blir ikke fulgt opp av kommunen/NAV/støtteapparatet. -Ingen av informantene er (100%) fornøyde med dagens situasjon.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleHva nå? - : Hvilke tilbud får mennesker med utviklingshemning etter videregående skole?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-14en_US
dc.creator.authorThuve, Silje Kristinen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Thuve, Silje Kristin&rft.title=Hva nå? -&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31952en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo166600en_US
dc.contributor.supervisorKolbjørn Varmannen_US
dc.identifier.bibsys122624653en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31535/1/Thuve_Master.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata