Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:12:03Z
dc.date.available2013-03-12T13:12:03Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-25en_US
dc.identifier.citationSpade, Anne Margrethe Groven. Arbeidsminnetrening og leseferdighet. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31510
dc.description.abstractSammendrag Kan systematisk databasert trening av arbeidsminne ha effekt på leseferdighet? Bakgrunn: To forhold ligger til grunn for valg av undersøkelsen: - økende fokus på forbedring av norske elevers leseferdighet - arbeidsminne som indikator på akademisk suksess Det er gjort flere studier på effekten av databasert arbeidsminnetrening for barn, ungdom og voksne med nedsatt arbeidsminnekapasitet og/eller ADHD-diagnose. Resultater viser til blant annet bedre problemløsningsevne og matematikkferdigheter (Klingberg, 2010; Holmes, Gathercole & Dunning, 2009). Arbeidsminne spiller en sentral rolle i leseprosessen (Gathercole & Baddeley, 1993). Hjerneskanning viser at det er lavere aktivitet i arbeidsminnet hos dyslektikere enn andre mens de utfører oppgaver som tester arbeidsminnet (Beneventi, Tønnesen, Ersland & Haugland, 2010). Konklusjonen kan fort bli at leseproblemer kan årsaksforklares med lavt arbeidsminne. Men dyslektikere gjør det dårligere enn andre på slike oppgaver fordi oppgavene er språkrelaterte, og krever dermed bearbeiding av fonologisk informasjon, som nettopp er hovedvansken til dyslektikere (Melby-Lervåg, Lyster & Hulme, 2012). Prosjektet har som mål å undersøke om databasert arbeidsminnetrening kan brukes som en alternativ metode for å forbedre elevers leseferdighet. Metode Problemstillingen har en kausal karakter og impliserer en intervensjon med målt effekt. Designet er pretest-posttestdesign med intervensjonsgruppe og kontrollgruppe som ble valgt ut etter skjønnsmessige kriterier. Det endelige utvalget bestod av 11 elever i hver gruppe. Intervensjonen var daglig arbeidsminnetrening for tiltaksgruppen i 5 uker, mens kontrollgruppen fulgte kun ordinær undervisning. Begge gruppene ble målt med de samme pre- og posttester i forhold til leseferdighet og arbeidsminne. Analyse Resultatene ble analysert statistisk med t-test ved å sammenligne gjennomsnittene på testene før og etter tiltaksperioden. Sammenlikningen ble foretatt innenfor hver gruppe, og samtidig ble de sammenholdt mot hverandre. I tillegg ble effektmål foretatt der det var signifikant forskjell. Resultater Resultatene viser at tiltaksgruppen har hatt signifikant fremgang på 5 av 7 tester. Kontrollgruppen har hatt fremgang på 4 av 7 tester. Fremgangen er større for tiltaksgruppen, målt ved effektstørrelse og relativ fremgang. Undersøkelsen viser at arbeidsminnetrening kan ha effekt på leseferdighet, men den gir uklare svar med hensyn til effekten i forhold til andre tiltak. Det er også uklart hva i selve leseprosessen som responderer positivt på arbeidsminnetrening. Resultatene inviterer til flere undersøkelser.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleArbeidsminnetrening og leseferdighet : Kan systematisk databasert arbeidsminnetrening ha effekt på leseferdighet?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-14en_US
dc.creator.authorSpade, Anne Margrethe Grovenen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Spade, Anne Margrethe Groven&rft.title=Arbeidsminnetrening og leseferdighet&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31729en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo164935en_US
dc.contributor.supervisorLage Jonsborgen_US
dc.identifier.bibsys122625080en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31510/2/duoanne.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata