Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:09:05Z
dc.date.available2013-03-12T13:09:05Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-24en_US
dc.identifier.citationStamsø, Christine Dreyer. Frafall i yrkesfaglig opplæring . Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31502
dc.description.abstractDenne studiens hovedmål er å få kunnskap om yrkesfagelevers opplevelse av undervisningsopplegget på sitt studieprogram. Målet er å finne ut hvordan elever med høyt fravær opplever innholdet i undervisningen som meningsfylt og relevant i forhold til yrkesvalg. Det er forsket mye på hvorfor elever slutter i skolen uten å fullføre utdanningen. Det er ifølge Markussen uten tvil fastslått at det er altfor mange som har for stort fravær og altfor mange som ikke gjennomfører videregående utdanning på normert tid (Markussen et. al., 2008, SSB, 2007). Høyt fravær er, i følge forskning, en viktig indikator på frafall. Den lave gjennomføringen er et dagsaktuelt tema og et samfunnsproblem som har fått stor politisk oppmerksomhet. Noe som igjen øker den forebyggende innsatsen både på sentralt plan og på den enkelte skole. Det er et mål for denne studien å sette fokus på elever som velger å ikke møte på skolen og som står i faresonen for frafall. Elevene sine erfaringer er et verdifullt bidrag til forskning rundt relevansproblematikken i videregående opplæring. I dette forskningsprosjektet har elevenes perspektiv også blitt sett i relasjon til lærer- og skoleledelsens perspektiv. Problemstillingen for forskningsprosjektet har vært følgende: Hvordan oppfatter elever med høyt skolefravær undervisningen i studieretningen Teknikk og industriell produksjon? Hvordan opplever disse elevene en faglig sammenheng mellom teoretisk kunnskap og praktisk kunnskap? Problemstillingen er belyst ved en kvalitativ metodisk tilnærming, der det semistrukturerte intervjuet er brukt for å samle inn data. Utvalget består av fire elever, en lærer og en fra ledelsen ved en yrkesfaglig videregående skole. Alle intervjuene har blitt tatt opp på båndopptaker og senere blitt transkribert, analysert og tolket med en fenomenologisk innfallsvinkel i lys av aktuell teori. Elevene ser ut til å trives godt i skolen, men har vanskeligheter med å møte til avtalt tid ved skolestart. Dette er et kjent problem på skolen. Hva som gjør at elevene velger å ikke møte på skolen ser ut til å være et sammensatt problemområde. Elevene savner relevans i noen av fellesfagene innenfor sitt studieprogram og ønsker et sterkere fokus på yrkesretting. Skolens ansatte er godt i gang med et tverrfaglig samarbeid for å yrkesrette fellesfagene i tråd med Opplæringslovens krav om yrkesretting. Elevene trives og er motiverte når de får arbeide med praktisk orienterte oppgaver som har relevans for yrkesutøvelsen. Et sterkere fokus på elevens fag og yrkesvalg og en tilrettelegging av undervisningen i forhold til det, kan være en del av den forebyggende innsatsen mot fravær og frafall. Både valget og organiseringen av innholdet kan knyttes til elevenes yrkesinteresser og forkunnskaper.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFrafall i yrkesfaglig opplæring : Opplevelse av sammenheng og mening i yrkesutdanningenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-09-17en_US
dc.creator.authorStamsø, Christine Dreyeren_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Stamsø, Christine Dreyer&rft.title=Frafall i yrkesfaglig opplæring &rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31726en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo164875en_US
dc.contributor.supervisorJan Stålhaneen_US
dc.identifier.bibsys122640462en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31502/2/Masteroppgavexvxrenx2012.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata