Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:13:30Z
dc.date.available2013-03-12T13:13:30Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-23en_US
dc.identifier.citationPladsen, Kristin, Solevåg, Inger Elise, . Fra størst til minst - og like mye!. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31488
dc.description.abstractBakgrunn, tema og formål. Økt fokus på kjerneaktiviteter som å oppdage og følge opp barn og unge som trenger særskilt hjelp og støtte, samt økt oppmerksomhet rundt tidlig innsats gjennom styringsdokumenter som Stortingsmeldinger, Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver og Kunnskapsløftet, har vært en sterk drivkraft for oss i valg av tema for forskningsprosjekt. Samtidig har vi sett behovet for å se dette i sammenheng med barn og unge som er sterkt svaksynte. I vår jobb som synspedagoger og rådgivere ved Huseby kompetansensenter, treffer vi av og til barn som synes å ha ulike vansker med å forstå enkelte aldersadekvate begreper relatert til dagligliv, barnehage og skole. Dette gjelder barn som vurderes å ha gode læreforutsetninger forøvrig. Vi har ofte undret oss over dette, og bestemte oss for at dette var noe vi ønsket å ta for oss i vårt forskningsprosjekt. Studien tar for seg testing av logiske operasjoner og konservasjon hos 14 barn som er sterkt svaksynte i alderen 4-9 år. Dette av en antatt populasjon på landsbasis på 18 barn. I tillegg omfatter studien en kontrollgruppe bestående av 14 barn på samme alder som de synshemmede. Som metodisk forskningsverktøy har vi valgt testen LOC (Logiske Operasjoner og Konservasjon), som har 24 oppgaver fordelt på områdene seriasjon, numerasjon, klassifikasjon og konservasjon. Studien undersøker om barna som er sterkt svaksynte har aldersadekvate begreper vurdert opp mot aldersnormene i testen, samt om vi finner noen forskjell i gjennomsnittlig totalskåre i LOC mellom barna som er sterkt svaksynte, og barna i kontrollgruppen. Videre tar studien for seg om noen av områdene i LOC synes å skille seg ut som spesielt enkle eller spesielt vanskelige for barna som er sterkt svaksynte. Teoretisk ramme. Da vi har tro på at barn lærer og utvikler seg gjennom aktivitet og interaksjon med omgivelsene, har vi valgt å legge hovedtyngden av våre drøftinger til et konstruktivistisk syn på læring. Samtidig vil studiens teoretiske referanseramme knyttes opp mot utfordringer barn som er sterkt svaksynte kan møte i dette. Siden testen LOC i stor grad bygger på teorigrunnlaget til Piaget, vil hans forskning bli gjennomgått og drøftet opp mot andre måter å vurdere og forstå læring og kognisjon. Samtidig er vi bevisste på – og opptatt av - at læringsbegrepet er mangfoldig og sammensatt, noe som også gjenspeiler seg i våre drøftinger. Studie og design. Testen LOC ble etter grundige, faglige vurderinger valgt som metodisk forskningsverktøy. Utslagsgivende var at testen ble vurdert som godt egnet for barn som er sterkt svaksynte. Dette på grunn av store, tydelige konkreter med gode farger og kontraster. Samtidig hadde testen empiriske indikatorer som samsvarte med begrepene som skulle operasjonaliseres. Siden studiens forskningsspørsmål innehar kausale elementer, har vi et kausalt design. Samtidig fant vi det formålstjenlig med en kvantitativ studie. Dette fordi forskningsresultatene i all hovedsak vil bli gjengitt som tallmateriale gjennom skåring av det enkelte barns testresultat. Resultat. Resultatene presenteres med utgangspunkt i barnas totalskåre, slik de framkommer fra noteringsark 1 og 3 og tabell 1-24 i LOC, samt etter bearbeiding i statistikkprogrammet SPSS, hvor det er utført T-test for avhengige utvalg. Resultatene er deretter tolket og drøftet i lys av studiens teorigrunnlag, etterfulgt av egne synsfaglige refleksjoner. Konklusjon. Studien konkluderer med at barna som er sterkt svaksynte ikke er på et aldersadekvat nivå relatert til logisk tenking og konservasjon, vurdert opp mot aldersnormene i testen LOC. Samtidig skårer de i gjennomsnitt lavere enn barna i kontrollgruppen. Ingen av de fire områdene i LOC synes å skille seg ut som spesielt enkle eller spesielt vanskelige for barna som er sterkt svaksynte. Studien viser at det er behov for vedvarende og økt oppmerksomhet i både barnehage og skole, rundt fagområder som gir erfaring med og fremmer kunnskap om aldersadekvate begreper knyttet til logiske operasjoner og konservasjon hos barn som er sterkt svaksynte. Det stilles samtidig spørsmål om det kan være grunn til å forske videre også på andre typer begreper hos barn med sterkt nedsatt syn.nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleFra størst til minst - og like mye! : Testing av logiske operasjoner og konservasjon hos barn som er sterkt svaksynteen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-10-04en_US
dc.creator.authorPladsen, Kristinen_US
dc.creator.authorSolevåg, Inger Eliseen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Pladsen, Kristin&rft.au=Solevåg, Inger Elise&rft.title=Fra størst til minst - og like mye!&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31868en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo164613en_US
dc.contributor.supervisorKolbjørn Varmannen_US
dc.identifier.bibsys122786831en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31488/1/2012.06.01xDUOmalen1xword2007.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata