Hide metadata

dc.date.accessioned2013-03-12T13:16:40Z
dc.date.available2013-03-12T13:16:40Z
dc.date.issued2012en_US
dc.date.submitted2012-05-21en_US
dc.identifier.citationSkree, Anne. Barnehagepedagogen i møte med barn med svak språkforståelse. Masteroppgave, University of Oslo, 2012en_US
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/31481
dc.description.abstractDen mest grunnleggende kompetansen en barnehagepedagog skal beherske er å være i samspill med barn. Dette krever at pedagogen har tilegnet seg kunnskap og ferdighet i samspill med og at han/hun er engasjert i barnet. Dette mastergradsstudiet er en casestudie om barnehagepedagogen i møte med barn med svak språkforståelse. Problemstillingen for prosjektet er: Hvilke samspillselementer bruker barnehagepedagogen når hun samhandler med barn med svak språkforståelse? En videoanalyse av samspillet mellom en pedagog og et barn med språkvansker. For å finne svaret på denne problemstillingen var det naturlig å bruke en kvalitativ forskningsmetode. Jeg valgte å bruke en mer inngående videostudie av et case for å belyse hvilke samspillselementer barnehagepedagogen bruker i samhandling med barn med svak språkforståelse. Metoden har vært videoobservasjon, hvor jeg har lagt til grunn Hafstad & Øvreeide (2011) sine elleve samspillselementer i analysen av samspillet mellom barnehagepedagogen og et barn med svak språkforståelse. Jeg har filmet ulike hverdagsaktiviteter i løpet av en barnehagedag for å belyse problemstillingen. Studien min viser at barnehagepedagogen bruker alle de elleve samspillselementene til Hafstad & Øvreeide i samhandlingen med barnet som har svak språkforståelse. Videofilmene viser at barnehagepedagogen bruker spesielt mye positiv ledelse og støtte i sosial kompetanse i samhandlingen. Hun er bevisst at barnet har språkvansker og viser dette gjennom sin støtte og samhandling med barnet. Barnehagepedagogen hjelper og støtter Pia i sosiale sammenhenger slik at hun blir som en brobygger mellom Pia og de andre barna. Jeg mener at funnene mine er viktig kunnskap å føre videre til pedagoger som jobber i barnehagen. Dette prosjektet viser at det er nyttig for barnehagepersonalet å være bevisst samspillselementene til Hafstad & Øvreeide (2011).nor
dc.language.isonoben_US
dc.titleBarnehagepedagogen i møte med barn med svak språkforståelse : som brobygger eller som fartsdump?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.date.updated2012-10-04en_US
dc.creator.authorSkree, Anneen_US
dc.subject.nsiVDP::282en_US
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:dissertation&rft.au=Skree, Anne&rft.title=Barnehagepedagogen i møte med barn med svak språkforståelse&rft.inst=University of Oslo&rft.date=2012&rft.degree=Masteroppgaveen_US
dc.identifier.urnURN:NBN:no-31866en_US
dc.type.documentMasteroppgaveen_US
dc.identifier.duo163973en_US
dc.contributor.supervisorAnne Berit Andreassenen_US
dc.identifier.bibsys122789695en_US
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/31481/1/Endeligxinnlevertxversjon.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata